Comunicació

catalunya nord

mitjans de comunicació

Catalunya Nord vol més català a la TV pública francesa

La presència de la llengua catalana a France3-Occitanie, la cadena pública regional, és de 7 minuts de notícies subtitulades en francès a la setmana, o sigui , 1 minut per dia

La presència de la llen­gua cata­lana en els mit­jans de comu­ni­cació públics fran­ce­sos a la Cata­lu­nya Nord és gai­rebé ine­xis­tent, mal­grat la demanda rei­te­rada d’enti­tats cíviques, cul­tu­rals i repre­sen­tants polítics.

Per res­pon­dre a aquesta situ­ació pre­o­cu­pant s’ha creat a Per­pinyà l’asso­ci­ació UNIM a ini­ci­a­tiva del músic Raph Dumas, la peda­goga Laia Casals, i l’advo­cat Mateu Pons-Ser­ra­deil.

El fun­da­dors denun­cien “la difusió anàrquica a la tele­visió pública France 3 de l’únic pro­grama en català“ i la “dis­pa­ri­tat de tracte en els mit­jans públics entre les dife­rents llengües de l’estat francès.”

1 minut de català al dia

La presència de la llen­gua cata­lana a Fran­ce3, tele­visió pública fran­cesa, és de 7 minuts de notícies (sub­ti­tu­la­des en francès) a la set­mana, o sigui , 1 minut per dia.

Cada tres set­ma­nes hi ha, en prin­cipi, el pro­grama de repor­tat­ges Viure al país, de 26 minuts. Una emissió, però, que sovint es supri­meix per “neces­si­tats“ de la pro­gra­mació esta­tal.

Com­pa­rat amb altres llengües dites “regi­o­nals” a l’Estat francès, el català es troba a la cua del trac­ta­ment de la tele­visió pública fran­cesa.

La llen­gua pròpia de les comar­ques cata­la­nes sota admi­nis­tració fran­cesa és 6 vega­des menys pre­sent als mit­jans públics que el bretó, 7 vega­des menys que l’alsacià,10 vega­des menys que l’occità i 100 vega­des menys que el cors

L’asso­ci­ació UNIM rei­vin­dica uns mínims que con­tem­plen la cre­ació d’un canal específic en català, com ja exis­teix en cors a Còrsega, un pro­grama set­ma­nal per a la mai­nada, un tele­notícies quo­tidià, difusió dels pro­gra­mes en català a través de les box inter­net i res­pecte horari pels pro­gra­mes actu­al­ment exis­tents.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia