Comunicació

El Mic fa 10 anys

L’espai pensat per als Súpers més petits celebra la seva primera dècada amb elevats índexs d’audiència i un espai consolidat a la graella

És el programa que més marxandatge ha venut en la història de TVC

L’espai de Televisió de Catalunya (TVC) per als més petits es fa gran.

La titella carbassa del Mic va aparèixer per primera vegada a la pantalla el 21 de juny del 2007 acompanyant els blocs d’animació dedicats al públic preescolar. Des d’aleshores s’ha convertit en un dels personatges preferits del Súper 3 i ha anat guanyant més lloc a la graella del canal infantil i juvenil de TVC. Des dels 5 minuts diaris ha passat als 40 minuts diaris, amb històries agrupades en capítols d’El Mic i els seus amics. Aquesta durada es duplica a l’estiu, amb l’arribada de les vacances escolars.

L’èxit del programa es reflecteix en els seus elevats índexs d’audiència. Alguns dels vídeos han estat durant mesos els més vistos als mitjans digitals de la Corporació.

El programa va néixer per respondre a la necessitat d’un espai còmode i segur que connectés amb el públic infantil de 2 a 5 anys. Des del començament la prioritat de l’espai ha estat acompanyar els més petits en les seves primeres passes de la descoberta del món.

El programa vol transmetre valors senzills i vitals i models que contribueixin al creixement dels infants. Per fer-ho, crea continguts atractius i aporta exemples de joc, ganes d’experimentar i maneres de relacionar-se. Però, sobretot, el Mic vol ser entenedor per als infants, respectar el seu ritme, i donar-los el temps necessari per veure, per escoltar, per comprendre.

Aquestes idees es porten a terme essencialment a través dels titelles fetes a mà amb materials domèstics, una tècnica dramàtica que és una port d’entrada molt potent a l’univers infantil. El Mic és un titella fet de llana, rialler i trapella. El ninot s’ha dissenyat tenint en compte que els nens en edat preescolar es troben en el procés de descoberta i identificació del propi cos.

El protagonista està acompanyat d’altres personatges com en Cincsegons, el Cargol i la Mosca. El seu millor amic, en Cincsegons, domina les paraules, sap moltes coses, i l’ajuda en els petits conflictes.

En aquest sentit, el programa també busca contribuir a la difusió del català com a llengua vehicular i d’expressió, així com recupera elements orals de la cultura popular. A les històries, l’idioma és viu i serveix per jugar, inventar onomatopeies i divertir-se amb les paraules. El llenguatge dels titelles es cuida al màxim i té el suport de cançons, cantarelles, jocs, derivats i repeticions per crear ritmes que acompanyen l’acció.

El món sonor del programa es completa amb un acurat muntatge musical que aposta per l’ús d’instruments que es reconeixen fàcilment i conformen una banda sonora única per a cada història.

Marxandatge

El Mic ha aconseguit traspassar la pantalla i entrar físicament a les cases dels seus seguidors. De fet, s’ha convertit en un dels programes que més marxandatge ha venut en la història de TVC.

El 2010 va sortir al mercat el primer peluix del Mic i fins avui se n’han venut més de 160.000 unitats. També s’han publicat llibres, discos i DVD i s’han posat a la venda samarretes, motxilles, pilotes o paraigües. En total, prop d’una quarantena de productes dissenyats per buscar la senzillesa i evitar elements sexistes.

Multimèdia

El Mic s’ha proposat des de fa un any el projecte de recollir el patrimoni tradicional infantil català. A l’espai multimèdia El cançoner del Mic s’elaboren a partir de cançons tradicionals vídeos amb una posada en escena acurada, adaptada a cada tema. L’objectiu és crear una eina en línia per a famílies i educadors que sigui un referent en la recerca de cançons infantils en català a internet.

D’altra banda, a través de grups a les xarxes socials o fòrums en webs les famílies i diversos col·lectius professionals han pogut compartir impressions i connectar amb el món del Mic.

Els seguidors del programa també disposen d’un moment especial per trobar-se un cop a l’any: a la Festa dels Súpers. El món del Mic hi ha tingut un espai propi que, igual que a la pantalla, s’ha anat fent cada vegada més gran.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia