cultura

Escala, camí, ull, arbre

Jordi Balló i Alain Bergala apleguen en el llibre ‘Motivos visuales del cine' 62 articles de diferents autors sobre els motius que han inspirat i definit els cineastes

Les escales que filmava Hitchcock, els arbres de Malick o Erice, els camins de Kiarostami, el gronxador de Renoir o Kazan, les llàgrimes de Cassavetes... La història del cinema és plena de motius visuals, definits per Jordi Balló com “segments de significació dins de les pel·lícules.” “Són imatges que apareixen de manera repetida i insistent –precisa–, que transmeten un coneixement visual, una emoció que l'espectador sap reconèixer perquè la relaciona amb la seva pròpia memòria cinematogràfica”.

El director del Màster de Documental de Creació de la Universitat Pompeu Fabra Jordi Balló, junt amb Alain Bergala, professor universitari i exredactor en cap de Cahiers du Cinéma, han editat un volum, Motivos visuales del cine (Galaxia Gutemberg), que analitza de manera transversal la història del cinema a partir de 62 motius visuals. Hi han col·laborat 59 crítics, historiadors de cinema i experts d'altres disciplines, entre els quals hi ha els crítics d'El Punt Avui Imma Merino i Àngel Quintana.

El llibre va néixer “com el resultat d'una discussió conjunta entre gent bàsicament de la Pompeu Fabra i alguns pensadors francesos”, explica Jordi Balló en una entrevista a El Punt Avui. Ell i Bergala van rebre l'encàrrec de “configurar aquest planter de gent per reflexionar sobre els motius i proposar a cadascú que en desenvolupés un”. Els dos editors van triar gairebé tots els motius, agrupats en dotze apartats: deambular, llar, conceptes, acció, intimitat, pla general, comunicació, presència indirecta, espais, fluid, cossos i enquadrament. “Era important que els motius tinguessin un sentit, una significació especial en el llenguatge del cinema. Vam fer un treball previ de discussió dels motius essencials i les persones que ens semblaven ideals per a cada motiu.”

Autors molt diversos

Els autors són de banda i banda dels Pirineus i de diferents generacions i disciplines, perquè “el motiu és una manera de mirar el cinema que implica transversalitat”, explica Balló. “La intensitat de les mateixes imatges facilita que cadascú les pugui veure amb perspectives diferents. Cada motiu seria diferent si l'hagués fet un autor diferent, i ens interessava que hi hagués autors de tots els camps del coneixement. Per nosaltres era molt important que hi hagués un creuament de mirades.”

Jordi Balló considera que els motius permeten plantejar una història alternativa: “El que és interessant és que hi ha una altra manera d'entendre la història del cinema a partir de les imatges, emparentant-les entre elles i analitzant com transmeten un saber iconogràfic a l'espectador. Cada un dels 62 motius que analitzem tenen a veure amb alguna qüestió important del cinema, no són anecdòtics. Per què cineastes de totes les èpoques fan servir el gronxador o l'escala? Perquè ens diuen coses sobre el llenguatge cinematogràfic.” I posa alguns exemples significatius: “Una dona a la finestra, un cavaller que va cap a l'horitzó, una composició de Pietat[com l'obra de Miquel Àngel]..., són imatges que l'espectador sap desxifrar sense que ningú l'hi hagi d'explicar, imatges universals amb pluralitat de sentits. El director confia que l'espectador ho entendrà.”

Jordi Balló creu que els motius visuals són “un camp d'estudi molt interessant en el futur: com un autor treballa i desenvolupa els seus motius”. En la seva opinió, els motius es poden veure des de tres punts de vista: “Des del cantó de la realitat, perquè solen ser objectes, elements del decorat, del cos humà, de la natura...; des del punt de vista del llenguatge del cinema, perquè si un motiu persisteix en autors, gèneres i èpoques diferents, és perquè diu alguna cosa narrativament important, i hi ha un tercer aspecte, que és com un autor treballa de manera insistent sobre un mateix motiu, i li acaba donant un sentit profund i transcendent.” La Universitat de Rennes editarà en francès Motivos visuales del cine a finals d'aquest any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia