Cinema

Crítica

cinema

Vitalitat rockera i malenconia

El director teatral i cinematogràfic Kiril Serebrennikov era un adolescent quan, a primers dels anys vuitanta, Mike Naumenko havia format el grup Kino i actuava al Leningrad Rock Club, local sota control dels vigilants del règim de la URSS. Naumenko va adaptar el rock a la cultura russa nodrint-se de diverses influències, des de Bob Dylan fins a David Bowie. Leto (estiu en rus) comença amb una de les actuacions de Naumenko al Leningrad Rock Club i continua amb una seqüència rodada vora el mar (on es respira, certament, una atmosfera estiuenca) en la qual irrompen dos joves músics amb el desig que Naumenko escolti les seves cançons. Un d’aquests intrusos és Viktor Tsoi, que, més decantat pel new age emergit a finals dels setanta, va crear el grup Zoopark i es va convertir en un rocker de gran èxit al seu país i en una llegenda arran de la seva mort, el 1990, en un accident de trànsit. Només tenia 28 anys. Un any després va morir Mike Naumenko, a 36 anys, a causa d’un vessament cerebral. És així que en aquesta bellíssima pel·lícula palpita una malenconia en contrast amb la vitalitat rockera i juvenil que hi és evocada.

La malenconia potser també a veure amb el fet conté una història d’amor que no acaba de viure’s entre Natasha, parella de Naumenko, i Viktor Tsoi. Leto es mou entre l’intimisme d’un triangle d’amor i amistat (que fa que tingui un aire de film francès post-Nouvelle Vague, a la manera de Garrel i d’Eustache) i una dimensió política encarnada en el fet que el rock s’hi presenta com a portador d’unes formes de vida en certa manera contestatàries que, segons la visió de Serebrennikov, no només va ser observat amb reticència pels vigilants del règim comunista, sinó també per part de la societat.

Kirill Serebrennikov se sent hereu de l’esperit d’aquells rockers que, encara que no exercissin un combat polític directament, van obrir escletxes en el règim soviètic. Una altra cosa és cap on ha derivat la Perestroika, cap al règim de Putin, que va mantenir Serebrennikov arrestat al seu domicili durant mesos. Està acusat de malversació de fons públics durant la seva etapa com a director del Centre Gogol, però per molts hi pesa la seva dissidència política.

Leto
Director: Kirill Serebrennikov. Intèrprets: Irina Starshenbaum, Teo Yoo, Roman Bilyk
Rússia, 2018


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

salt
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós