Còmic

La crítica premia

Max, com a millor obra, i María Medem, com a emergent, guanyen els primers premis de l’Associació de Crítics i Divulgadors de Còmic

Tot i la distància generacional, l’evolució del còmic els ha fet creativament molt pròxims

Encara no tenen photocall ni catifa vermella, però els premis de la crítica espanyola de còmic aspiren, segons el seu president, Oriol Estrada, “a fer proselitisme”. “Més que mirar el que fem nosaltres el que volem és donar visibilitat al còmic i sobretot als autors”, diu. En aquesta primera edició del premis que atorga l’Associació de Crítics i Divulgadors de Còmic (ACDCómic), d’àmbit estatal, s’ha premiat com a millor obra el treball d’un autor consolidat com és Max (Barcelona, 1956) pel còmic Rey Carbón (La Cúpula, 2018), per “l’exploració del llenguatge del còmic i el qüestionament de les seves regles”, va explicar ahir Estrada en la presentació dels guardons. També va destacar la seva “avantguardista reflexió sobre l’origen del dibuix prenent com a base una faula de Plini el Vell”.

Si per una banda la naturalesa del premis és reconèixer l’obra sòlida i madura d’un autor, per l’altre els crítics volen premiar la gosadia de la joventut amb prisma de qualitat i talent. El premi al millor autor emergent va ser per a María Medem (Sevilla, 1994), de la qual Estrada va destacar “la seva maduresa narrativa i el seu matiner domini d’una gràfica pròpia i una gran personalitat que s’ha mostrat tant en el seu treball individual com en el col·lectiu”. Medem va publicar l’any passat Cenit (Apa Apa), la seva primera novel·la gràfica, amb la qual l’abril passat va guanyar el premi a l’autora revelació del Comic Barcelona.

Els guardons no tenen dotació econòmica, però l’ACDCómic, a més dels diplomes acreditatius dels guardons, farà una publicació dedicada als dos autors que serà distribuïda a partir de la tardor vinent de franc.

Tot i la diferència generacional, la dinàmica del còmic ha fet que els dos autors tinguin punts de trobada. Max va declarar que és seguidor de les noves tendències que marquen els autors emergents: “Sempre he continuat sent un gran lector de còmics, però hi va haver un moment que m’avorria i només vaig trobar motivació quan va aparèixer aquesta nova generació que ha revifat el fanzine com a autopublicació”. va dir Max. Medem hi va afegir: “Tot i que no vaig ser lectora d’El Víbora, gràcies a la seva generació vaig veure que podia fer els meus còmics.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona