Cinema

La memòria desdibuixada

L’Animac porta des d’avui a Lleida més de 200 films amb la memòria històrica com a tema més present

“No hi ha cap mitjà com l’animació per reconstruir fets no enregistrats per cap càmera”

“Molts autors i autores de l’animació parteixen de fets històrics o personals, la memòria és un tema molt recurrent en l’animació”, explica Carolina López, directora de l’Animac, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, que inaugura la 24a edició aquesta nit a Lleida. Fins al proper diumenge, s’hi podran veure 219 curtmetratges i 35 peces audiovisuals, una part important de les quals tenen a veure amb la memòria. “No hi ha cap mitjà com l’animació; pot fer reconstruccions de fets on no hi havia una càmera per gravar-los, i a més, ho fa des de la subjectivitat, perquè la memòria, no ens enganyem, és subjectiva –diu Carolina López–. En català i castellà parlem de la memòria desdibuixada, que és un terme molt maco, i l’animació pot dibuixar aquesta memòria desdibuixada, feta des de la subjectivitat.”

Artista total

La 24a edició d’Animac distingirà amb el premi Honorífic William Kentridge (Johannesburg, Sud-àfrica, 1955). “És un artista total –comenta la directora d’Animac–, i en relació amb el tema de la memòria, darrere la seva obra hi ha el postcolonialisme i l’apartheid, tractats d’una manera molt sui generis i subjectiva.” Carolina López defineix William Kentridge com “un crac de les arts visuals, en breu li dediquen un monogràfic al CCCB i estrena una òpera com a escenògraf al Liceu”. I reivindica la seva obra animada: “Tota la seva fama que té, que li han exposat a tots els museus del món, ve d’unes pel·lícules que va fer als anys noranta, considera l’animació una part fonamental de la seva carrera artística.” Tot i que no hi pot assistir personalment, Kentridge ha enviat un vídeo de quatre minuts que es projectarà aquesta nit.

Altres convidats d’aquesta edició són Florence Miailhe, la gran dama de l’animació francesa (“les dones sempre han tingut un paper en l’animació i a l’Animac volem que tinguin visibilitat”); el cineasta i productor estonià Ülo Pikkov, que “en la seva obra parla de la memòria d’una manera molt interessant, a través de l’stop motion”, i l’il·lustrador i cineasta francès Aurel, que presenta un avenç de la coproducció animada franco-catalana Josep, sobre el dibuixant i pintor català Josep Bartolí, exiliat el 1939, que va denunciar els camps de concentració on eren internats els republicans. “En veure Josep vaig pensar que seria la memòria, el tema d’aquesta edició; em va inspirar i emocionar molt, és la història de moltes famílies catalanes i espanyoles que van creuar els Pirineus el 1939 per després trobar-se a França en camps de concentració”, diu Carolina López.

També assistiran a l’Animac com a convidats els mexicans Karla Castañeda i Luis Téllez, “dos dels set talents del Taller del Chucho que promou Guillermo del Toro a Guadalajara”.Després de triomfar en els Oscar, el cineasta mexicà ha optat per rodar un Pinotxo en stop motion, està creant un centre de producció amb talents mexicans d’animació a Guadalajara i apadrina una nova secció animada al festival de cinema d’aquesta ciutat, de la qual se’n farà càrrec Carolina López, directora de l’Animac, a petició del cineasta mexicà.L’Animac està organitzat per l’Ajuntament de Lleida. A la sessió inaugural d’avui, que té lloc al Teatre de la Llotja, es podrà veure una selecció de curtmetratges que aborden el tema de la memòria des de diferents perspectives. Inclou dos films nominats al millor curt animat, Mémorable, del director francès Bruno Collet, i Dcera (Daughter), de Daria Kashcheeva, cineasta del Tadjikistan. També s’hi podran veure els curts del búlgar Theodore Ushev Barcelona de foc, inspirat en els disturbis posteriors a la sentència contra els polítics i líders socials catalans de l’1-O, i The physics of sorrow.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia