Arts escèniques

Sala per créixer

Davant la incertesa de moltes sales a Barcelona, Porta4 es reconverteix en L’Autèntica i quadruplica el seu espai

L’equip de Porta4 va sortir expulsat del seu antic local, per la pressió immobiliària

Porta4 ha crescut. Perquè dels 90 metres quadrats del seu emplaçament original, des del setembre del 2018 en té 360. S’ha fet gran perquè, si el 2009 tenien 40 alumnes de teatre i, a partir del 2015, sis de cinema, ara compten amb més 200 alumnes de teatre i uns 50 de cinema. També és una sala on créixer, perquè ha decidit centrar la seva programació professional en els nens de 0 a 6 anys. Exclusivament. Ja aixequen el dit per sumar-se a la propera edició del festival El Més Petit de Tots (que s’escampa per tot Catalunya) i redirigeixen la seva voluntat d’ajudar els alumnes i nous talents, en oferir residències artístiques, coproduir espectacles i curtmetratges. La seva ambició continua sent créixer, tot donant eines per a l’aprenentatge i el creixement com a actors i també personal.

La nova etapa de Porta4 al nou local (van obrir el setembre del 2018, però no va ser fins ahir que van batejar l’espai i fer-ho públic) compta amb uns 30 professors dels diferents cursos, que es fan per a totes les edats. Per això la implicació amb el barri és d’arrel. Ara, a més del teatre, també reforcen la línia de cinema, en què aspiren a coproduir curtmetratges dels seus alumnes i consolidar un festival inèdit a Barcelona: el que relaciona el teatre amb el cinema i viceversa. Són dues disciplines “bessones”, admet la directora Verónica Pallini, com ho demostra el seu propi centre. Efectivament, el cinema va anar a buscar al teatre intèrprets i trames, i ara són viatges d’anada i de tornada constants.

Porta4 va presentar-se com a sala d’exhibició el 2009, en ple esclat de la crisi als teatres de Barcelona. No ha deixat d’estar en l’espai marginal, però ara pot mostrar un cert múscul gràcies a un espai que dona moltes més possibilitats de cursos i tallers al local del carrer de Martí, 18. La garantia de l’escola fa viable les aventures teatrals. Verónica Pallini admet que el canvi va venir, en part, forçat. De fet, feia vuit anys que buscava un nou emplaçament a Gràcia. Van sortir de l’espai del carrer Església, 4 (ja no hi queda cap antic llogater) per culpa de la voluntat especuladora dels seus propietaris. A canvi, s’ha trobat amb una congregació religiosa molt generosa i empàtica. Al tancament de La Vilella, l’Apolo i la Muntaner, i les amenaces al Capitol i a l’Antic, emergeix una bona notícia.

Còmplices

L’Autèntica no trencarà pas els vincles amb altres sales que programen per a un públic familiar. Com és el cas de la Sala Fènix (comparteixen habitualment la companyia de Titelles Pamipipa) o el de La Puntual (la sala més petita de Barcelona, que se centra en els titelles, i que habitualment està adreçada als més menuts). Avui disposa de tres sales i preveuen actuacions amb una capacitat molt reduïda. És la companyia la que decideix la forma de situar els espectadors (normalment en rotllana i asseguts a terra).

LA XIFRA

6
alumnes
tenia Pallini el 2006. Tres anys més tard va obrir Porta4 amb 40 estudiants. Ara en sumen més de 250 entre teatre i cine.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA