Art

El Caixafòrum s’endinsa en l’art de commoure

‘Poètiques de l’emoció’ ressegueix la iconografia dels afectes a través d’una quarantena d’obres

L’exposició confronta peces de diferents èpoques

La Magdalena al peu de la Creu o la Verge sostenint el cos del fill mort, tal com les representen tants retaules medievals, inspiren sentiments de dolor i pietat tan intensos com els personatges d’alguns vídeos de Bill Viola o les fotografies que va fer Enric Folgosa d’un funeral a Kosovo durant la guerra dels Balcans. La commoció davant el dolor dels altres és tan antiga com la mateixa història de l’art, però no ho és menys que les manifestacions d’embriaguesa i joia, de ràbia, de por o de vergonya que els artistes han incorporat al llarg dels segles al seu repertori iconogràfic. Poètiques de l’emoció, la nova exposició temporal del Caixafòrum Girona, s’endinsa en la dimensió sensible de les arts visuals, tant per la seva doble capacitat de reflectir sentiments com de provocar-los, per mitjà de 43 obres de 21 artistes com ara Joan Miró, Colita, Pipilotti Rist, Julio González, Esther Ferrer, Darío de Regoyos, Perejaume, Manolo Millares, Juan Uslé, Ramon Padró Pijoan o Francesca Woodman.

Oberta fins al 14 de març del 202 i comissariada per Érika Goyarrola, l’exposició posa l’accent en l’art contemporani per posar en qüestió el prejudici que, des de les avantguardes del segle XX, les emocions han estat desplaçades a favor de les idees o del raonament teòric. Al contrari, la contemporaneïtat s’ha servit també del poder de l’art per commoure, sovint amb fins polítics.

Poètica de les emocions s’organitza en tres àmbits, cadascun dels quals reflecteix una manera d’abordar l’emoció en la història de l’art. El primer posa el focus en el tractament expressiu del subjecte, a través d’obres contemporànies i peces d’art religiós que expressen dolor o aflicció. El segon presenta un conjunt de peces en les quals l’emoció adopta una forma metafòrica, en projectar l’artista el seu estat anímic al paisatge o l’arquitectura. Finalment, el tercer analitza els mitjans pels quals l’art s’ha apropiat sentiments col·lectius a través dels moviments socials i la política, però també de l’esfera de la festa o les celebracions populars. La majoria de les obres exposades pertanyen al fons d’art contemporani de la Fundació La Caixa, però també n’hi ha d’una quinzena de prestadors, entre ells el MNAC, el Macba, la Fundació Miró i els mateixos artistes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA