cultura

La crònica

Dues visions del jazz

La singular itinerància del festival internacional de jazz organitzat pel músic i promotor rus Aleksei Kolosov, que ha passat per Noruega, Rússia, Polònia, Finlàndia i Montenegro, l'ha portat aquest cap de setmana, en la seva 15a edició, a Sant Antoni de Calonge, on divendres va tenir lloc el concert inaugural al gran auditori de Mas Falet 1682 , un hotel amb instal·lacions adequades per a aquest tipus d'esdeveniments culturals i també empresarials. El festival Costa del Jazz es va obrir amb dos músics excel·lents, un polonès, l'altre nord-americà, que tenen dues visions del jazz totalment diferents, però justament per això complementàries a l'hora de mostrar la gran diversitat que ha assolit el jazz en un segle llarg de vida i permanent evolució.

Després d'una primera part protagonitzada pel trio del jove pianista hongarès Lajos Tóth, com un dels guanyadors del concurs internacional de músics emergents Big Sky, que organitza també Kolosov, la segona part va començar amb el pianista polonès Andrzej Jagodzinski (1953), un músic de sòlida formació clàssica que, a principi dels anys noranta, va crear el seu propi trio de jazz, amb un repertori en què sobresurten les seves adaptacions del cèlebre compositor i pianista polonès Fryderyk Chopin. Ben acompanyat per dos compatriotes, el contrabaixista Adam Cegielski i l'experimentat bateria Czeslaw Bartkowski, Jagodzinski va donar a Mas Falet 1682 tota una lliçó de musicalitat, d'hibridació estilística –com una obertura de Chopin pot anar derivant per vies insospitades a través de la desconstrucció i la improvisació jazzístiques–, però sobretot de sobrietat i contenció, sense esforçar-se per ser simpàtic i comunicatiu, ni tenir cap intenció de fer res més que música.

Tot seguit va sortir a escena el saxofonista californià Eric Marienthal (1957), que és d'una altra escola: va formar part de l'Elektric Band de Chick Corea però també ha estat músic d'estudi al servei de moltes celebritats –entre elles, Billy Joel, de qui va tocar New York State of Mind–, i la seva música se situa entre l'smooth jazz i la fusió rítmica i amable, en la franja més comercial del jazz. A més de ser un saxofonista versàtil i potent, Marienthal és tot un showman que amb el seu quartet –Mitchel Forman, teclats; Lionel Cordew, bateria, i Nathaniel Phillips, baix–, i el baixista Brian Bromberg com a convidat especial
en un tema, va tancar aquesta nit de contrastos amb una explosió d'energia que va saber transmetre al públic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA