cultura

teatre

festival temporada alta

De la SS i ésser humà

Temporada Alta porta a escena ‘Les benignes', que humanitza un suposat cap nazi, de Jonathan Littell

Aquests dies es presentaran 7 obres d'autoria catalana a programadors internacionals

L'actor Hans Kes­ting intervé en l'ambi­ci­osa adap­tació de la novel·la de Les benig­nes, de Jonat­han Lit­tell. El pro­ta­go­nista és un per­so­natge fic­tici, Max Aue, que res­pon a unes coor­de­na­des comu­nes “és un ésser humà com tots”, un super­vi­vent, comenta l'actor. La novel·la d'un miler de pàgines per­met donar el punt de vista de l'exter­mini jueu des dels per­pe­tra­dors, i no de les vícti­mes. Un enfo­ca­ment poc habi­tual per mos­trar que tot ésser humà, com Max Aue, es pot con­ver­tir en un mons­tre fent d'ofi­cial de les SS. Per Kes­ting, és molt opor­tuna aquesta adap­tació ara, quan hi ha un cert retorn a una ide­o­lo­gia de dre­tes reac­cionàries. Guy Cas­si­ers és el cap de car­tell d'aquest cap de set­mana de pro­gra­ma­dors del Tem­po­rada Alta, en què s'han ins­crit un cen­te­nar de pro­fes­si­o­nals d'arreu del món per conèixer també les veus més per­so­nals del tea­tre con­tem­po­rani català. Hi haurà els Sr. Ser­rano, Los Cor­de­ros, Cabo­San­Ro­que, Pere Faura, una visita a l'Ani­mal a l'Esquena dels Mal­pelo, una acció breu de La Vero­nal, Xavier Bobés, amb una acció con­junta amb altres mani­pu­la­dors d'objec­tes i nar­ra­dors de peti­tes històries en només tres dies.

De Welwi­llen­den (Les benig­nes) es repre­senta dis­sabte (21 h) i diu­menge (18 h) al Muni­ci­pal. És una pro­ducció amb actors de Tone­el­groep, diri­gida per Ivo Van Hove, i Tone­el­huis, capi­ta­ne­jada per Cas­si­ers. Per a aquest direc­tor, l'Holo­caust és el moment de la història d'Europa on aquesta relació esdevé “més des­truc­tiva i inhu­mana”. La clau de la per­versió política ve a través del llen­guatge, insis­teix Cas­si­ers: L'exter­mini jueu no es va pro­duir d'un dia per l'altre, sinó que abans hi va haver anys “de pre­pa­ració d'atacs ver­bals i pro­pa­ganda”. Hi coin­ci­deix l'actor Hans Kes­ting que com­brega amb la tesi L'onada (The Waves) de Ron Jones, en què un mes­tre prac­tica a l'ins­ti­tut les for­mes d'enfor­ti­ment del grup davant l'indi­vidu inde­fens per demos­trar que el nazisme es manté latent.

Tres estre­nes

De la llista de pro­pos­tes pen­sa­des per per­su­a­dir el pro­gra­ma­dor inter­na­ci­o­nal (enguany l'esta­tal s'ha recu­pe­rat i supo­sat un 33% del total d'ins­crits) des­ta­quen dues estre­nes: Cabo­San­Roq­que pro­posa un tre­ball sobre l'obra de Joan Brossa, “un loop de 27 minuts” que el direc­tor Sal­va­dor Sunyer està con­vençut de l'èxit. També del tre­ball El pri­mer àlbum, que Bobés, Sha­day Larios i Jomi Oli­gor sig­nen un tre­ball a par­tir de mate­rial de veïns del Barri Vell de Girona. Una peça única que incita a gene­rar-ne d'altres arreu del món (l'any pas­sat van fer un exer­cici sem­blant a l'IF de Bar­ce­lona). Pere Faura pre­senta una altra core­o­gra­fia, tirant de la música disco. Els pro­gra­ma­dors també podran veure en exclu­siva el dar­rer tre­ball d'Àlex Rigola, Who is mi. Paso­lini, que s'estrena el 2 de desem­bre per als espec­ta­dors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.