Cultura

Bowie com a vivència

El Museu del Disseny presenta tot l’univers creatiu de David Bowie en una exposició que combina elements objectuals amb tecnologia multimèdia

Es mostren 300 peces, entre cinema, vídeo moda, grafisme, disseny, discos i dibuixos
La mostra expressa també el que ha representat la cultura pop dels darrers 50 anys
A l’Auditori, l’OBC tocarà en versió simfònica ‘Blackstar’, l’últim disc de l’artista britànic

David Bowie is, que ahir es va inaugurar al Museu del Disseny de Barcelona, és més que una exposició. La mostra, organitzada pel Victoria & Albert Museum de Londres (V&A), ha estat plantejada com una vivència per a l’espectador en situar Bowie més enllà de la música. La mostra el presenta com un creador total que va recollir, i alhora generar, molts dels impulsos que defineixen la cultura pop –popular– de la segona meitat del segle XX i d’aquest segle actual. Música, teatre, disseny, exploració sonora i musical, grafisme i moda. “Bowie encaixa perfectament amb la idea del museu de vincular el passat amb el present per tenir una perspectiva de futur”, va dir Pilar Vélez, directora del Museu del Disseny, en l’acte de presentació de l’exposició en què també hi van intervenir representants de DG Entertainment i Sold Out, les empreses que han coorganitzat David Bowie is a Barcelona, i els comissaris de l’exposició, Victoria Broackes i Geoffrey Marsh, tots dos del V&A, que van explorar entre 75.000 objectes que atresora l’arxiu de Bowie a Nova York. De tot plegat s’han seleccionat 300 peces entre manuscrits de cançons, vestits originals, peces de moda, fotografies, pel·lícules, vídeos musicals, escenografies, instruments i portades d’àlbums. Però la mostra escapa del plantejament museístic tradicional i els objectes esdevenen un vehicle per explicar el personatge i les inquietuds artístiques del seu temps. Victòria Broackes va justificar l’elecció d’aquest músic per a una exposició perquè “no només era una estrella famosa, sinó també un artista, un pioner de nous estils de música i disseny, d’avantguarda, i la seva mort el 2016 va enviar una onada de xoc, però la seva importància i influència continua a través del seu llegat cultural i musical”.

Vélez també va argumentar la tria de l’espai que dirigeix per a la celebració de la mostra. “Tenim unes bones col·leccions de disseny i indumentària. Bowie, a més de música, era també disseny i moda, entre altres moltes coses.”

Geoffrey Marsh va assenyalar, al seu torn, el caràcter singular de la mostra. “Es tracta d’una experiència audiovisual completa gràcies a la tecnologia multimèdia utilitzada.” Així, en les diferents parts del recorregut, una audioguia aporta la banda sonora de cada instant del relat expositiu tot creant un paisatge sonor que visualment es representa en tota mena d’objectes. Hi prenen un especial relleu els vestits que va utilitzar en les seves actuacions i en la constitució dels múltiples personatges que es va inventar per donar sortida a cadascun dels seus períodes creatius. En l’exposició es poden contemplar més de seixanta vestits utilitzats per Bowie en els concerts, incloent-hi els monos de Ziggy Stardust (1972), dissenyats per Freddie Buretti; les extravagants creacions de Kansai Yamamoto per a la gira Aladdin Sane (1973); i l’abric amb la bandera britànica dissenyat per Bowie i Alexander McQueen per a la portada de l’àlbum Earthling (1997).

La imatge videogràfica és també summament important per complementar el relat. Vídeo i música fan un espectacular final de festa en el darrer espai expositiu que resumeix el caràcter d’experiència sensitiva de tot el muntatge. També s’exhibeixen al Museu del Disseny fotografies de Brian Duffy, Terry O’Neill i Masayoshi Sukita; il·lustracions per a portades de discos fetes per Guy Peellaert i Edward Bell i tot un seguit de material que pertany a l’univers íntim del procés de creació com ara dibuixos, esbossos, partitures i manuscrits amb les lletres de cançons.

Com a representant excels del renaixement contemporani, Bowie va sentir força atracció pel cinema i va participar en nombroses produccions. La mostra recull fragments de Bon Nadal Senyor Lawrence, Laberint o Absolute Beginners. També fragments de films primerencs més lligats a la performance fílmica que al relat cinematogràfic.

Els comissaris van destacar ahir el concepte “d’exposició per a tots els públics”. I l’èxit que ha tingut entre el públic més jove que no va créixer amb els temes de Bowie. “Per als més joves hem intentat crear la sensació d’assistir a un concert de Bowie”, va dir Geoffrey Marsh. El comissari de la mostra considera que seguir el procés creatiu d’un artista que “sempre va ser pioner i sempre va buscar coses noves pot servir de model de creació per als joves”. Els comissaris van explicar que el títol de la mostra David Bowie is es deu al caràcter obert de l’obra de Bowie que sempre es va ficar en nous territoris creatius. La mostra recull també el moment en què l’artista s’instal·la a Berlín buscant noves formes d’inspiració.

L’exposició David Bowie is va ser inaugurada al Victoria & Albert Museum el 2013, i des d’aleshores l’han vista un milió i mig de visitants a les nou ciutats de tot el món en les quals ha estat. La mostra ha visitat el Canadà, Austràlia, el Brasil i el Japó.

L’exposició es complementa amb un ampli programa d’activitats, entre les quals hi ha un concert a l’Auditori de Barcelona el 13 de juliol en què l’OBC interpretarà en versió simfònica l’últim disc del cantant, Blackstar; i les sessions anomenades Bowie Talks, debats per aprofundir en la personalitat camaleònica de Bowie.

15.000 entrades venudes

Bowie es presenta com l’exposició de l’any a Barcelona. Abans de començar ja s’han venut per Internet 15.000 entrades. El preu dels tiquets de David Bowie is, que es podrà visitar fins al 25 se setembre, varia segons el dia. Els caps de setmana (de divendres a diumenge), 17,90 euros; nens de 3 a 11 anys i majors de 65, 9,90; grups de més de 10 persones, 14,90 i entrades Fast Pass (qualsevol dia a qualsevol moment), 24.90. Les entrades es poden adquirir per www.davidbowieis.es i ww.ticketea.es. La visita té una durada aproximada d’una hora amb una videoguia que converteix la visita en una experiència musical més propera a un concert en directe que a una audició privada i enllaunada. Els divendres i alguns dissabtes seleccionats hi haurà horari nocturn. Els mesos d’estiu l’exposició es complementarà amb una mostra de fotografies dels concerts que Bowie va fer a Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La dissenyadora Miriam Ponsa, Premi Bages de Cultura 2019 d’Òmnium Cultural

Barcelona

La mallorquina Maria Jaume Martorell es corona guanyadora del concurs Sona 9 2019

Barcelona

Idolatria i amistat

BARCELONA

Posar la mà al cor

Sitges

Cada any, una festa

Girona
John Scofield
GUITARRISTA DE JAZZ

“Nova Orleans em té el cor robat”

BARCELONA

El Macba creix al Raval

BARCELONA

Quin ‘relat’ tens?

Girona
COMUNICACIÓ

Mor Purita Campos, la dibuixant d’‘Esther’