cultura

Sarah Chang

Violinista

“Vivaldi és perdurable”

Disfruto amb les veus de Whitney Houston, Michael Jackson i Beyoncé

Nascuda a Filadèlfia el 1980, Sarah Chang va debutar als 7 anys amb la Filharmònica de Nova York. Des d’aleshores, la seva trajectòria l’ha convertit en una de les grans figures de la música clàssica. Dins una gira que l’ha dut per les principals ciutats d’Europa, aquesta nit actua a l’església del Monestir de Sant Feliu de Guíxols interpretant al violí Les quatre estacions de Verdi, un dels seus discos més reconeguts. Parlem amb la violinista als sofàs de l’hotel Hipòcrates, on queda fascinada pel paisatge de pins i mar que es veu des dels finestrals.

Per què Vivaldi?
Per una sèrie de raons. He tocat a Barcelona, Madrid i València, però és la primera vegada que vinc a Sant Feliu. Volia portar unes peces populars perquè sé que a tothom els agrada, igual que m’agraden a mi. La segona raó és que tocaré amb un quartet. Vull dir que no és una orquestra sencera, no és un piano: és una formació de cambra, i pel repertori que podem fer junts vaig valorar que era la possibilitat ideal.
Per què la música barroca?
Crec que la bona música sempre és popular, no importa si és barroca o si és romàntica. Si és de qualitat, no importa que tingui tres-cents o quatre-cents anys, perquè és música perdurable, i el públic s’hi sentirà atret. Penso en clàssics com ara Bach i Vivaldi més enllà de la seva època. Vivaldi és perdurable. Si vas a buscar els orígens de la música clàssica, has d’anar a trobar-los en el barroc. Vivaldi és l’avi de tots els compositors. Les quatre estacions és una peça perfecta per a tota la família, que perdura a través de generacions.
Deia l’escriptor català Eugeni d’Ors que el barroc és un estat de l’esperit.
En certa manera, sí. Quan els compositors barrocs escrivien la seva música no ho feien per a sales grans o espais exteriors, sinó per ser escoltada dins les esglésies. Per exemple Bach: totes les seves peces van ser compostes per a l’acústica de l’església Sant Tomàs de Leipzig. Quan l’interpretes has de tenir en compte unes característiques diferents de les dels romàntics, més pesants. La música barroca ha de ser considerada dins el context espiritual i reminiscent d’un moment religiós.
Havia treballat ja amb el quartet català Gerhard?
És la primera vegada. És un repte i un estímul perquè fem només dos assajos, no tenim temps per arribar a coneixe’ns prou, però una de les coses que més m’agraden de la professió és obrir les portes a gent nova, músics o directors. Estic en un punt de la meva carrera que tinc experiència de tota la vida i ja sé amb qui m’entendré, amb qui vull treballar, amb quins músics tinc química. És fantàstic poder triar entre diferents projectes, decidir qui vols que t’acompanyi: demanar gent concreta. També és interessant conèixer gent nova per saber amb qui pots comptar o no més endavant.
Pesa ser a l’escenari des dels set anys?
Ara ja no. Al començament tot era nou i emocionant: era la més jove a l’escenari, a l’habitació. Quan arribes a l’adolescència i els teus amics van a festes, surten i tenen parella, tens la sensació que t’ho estàs perdent tot amb les gires o gravant. La part de transició no va ser divertida. En aquest moment aprecio la carrera que he tingut i el fet d’haver començat ben aviat perquè ara puc disfrutar-ho. Tinc trenta anys d’experiència dins el negoci. He consolidat relacions amb persones extraordinàries i no em sento una nouvinguda. Ja sé qui són els meus amics i amb qui prefereixo estar, cosa que fa que cada projecte sigui més i més interessant.
Quina diferència hi ha entre l’ordenada música clàssica i la improvisació del jazz o el caos del rock?
No estan gaire lluny. Tot parteix del mateix tronc. El batec més profund de la música és a la clàssica: la més antiga i la que aporta l’escala. A les variacions apareixen les diferències, sigui el rock, el hip-hop o el rhythm and blues, però l’arrel és idèntica. A la clàssica l’estructura és més rígida en el moment d’interpretar, fins i tot amb uns vestits de gala, una estètica que m’agrada. Per un altre cantó, tens el jazz, que és un art diferent, que jo respecto moltíssim. Les improvisacions que són capaços de fer resulten increïbles. El rock té mèrits propis: juga a l’entreteniment, amb la il·luminació i un tipus de roba llampant. Disfruto amb les veus de Whitney Houston, Michael Jackson i Beyoncé.

Catalans

La violinista actuarà amb els catalans Quartet Gerhard

Aquesta nit, la prestigiosa violinista nord-americana, que va ser considerada com una de les 20 dones més influents de l’any per la revista Newsweek quan encara no havia fet trenta anys, es presenta a les 22.30 h a l’església del Monestir de Sant Feliu de Guíxols amb el Quartet Gerhard, una formació catalana amb qui no havia tocat mai. El Quartet Gerhard el formen Lluís Castan (violí), Judit Bardolet (violí), Miquel Jordà (viola) i Jesús Miralles (violoncel). Interpretaran també obres de Ludwig van Beethoven i del compositor català Robert Gerhard, de qui han agafat el nom.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Els propers reptes

Els propers reptes

BARCELONA
ÒPERA / DANSA

El Liceu convidarà Bieito, Ollé, Castellucci i McVicar el 24/25

BARCELONA
LLIBRES

“Calonge, poble de llibres” prepara una gran festa per Sant Jordi

CALONGE
M. Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats