Art

Eugeni Penalva posa els seus bols a meditar amb un llibre i una exposició

El ceramista alacantí, amb taller a Vulpellac, presenta l’obra avui a l’Espai Tònic

Reuneix una tria de peces en les quals ha treballat els últims dos anys

El cera­mista Eugeni Penalva pre­senta avui a l’Espai Tònic de Vul­pe­llac (20 h) el lli­bre El bol de gres, en el qual ha reu­nit foto­gra­fies de Johann Osmond d’una cin­quan­tena dels seus atu­ells dels últims dos anys. Nas­cut a Ala­cant però esta­blert al Baix Empordà des de 1983, Penalva sent pre­di­lecció per la forma del bol, tan car­re­gat de sim­bo­lisme per a les cul­tu­res ori­en­tals, que en diuen Dana, com a Tailàndia, lite­ral­ment “gene­ro­si­tat” o “el goig que aporta el fet de donar”, com recorda el mes­tre de Chi-Kung Tew Bun­nag en el pròleg del lli­bre, o oryoki, com en la tra­dició zen japo­nesa, per a la qual sig­ni­fica “la quan­ti­tat justa”. A la manera d’un calze, el bol és una de les peces fona­men­tals per a qual­se­vol ter­ris­ser, i de les més com­ple­xes, per tota la seva càrrega metafòrica, que per­met a Penalva com­pa­rar-lo, també, amb un reci­pi­ent a propòsit per evo­car medi­tació i conei­xe­ment.

Penalva, que va exer­cir de pro­fes­sor d’anglès a la Bis­bal durant més de 25 anys, va acos­tar-se a la ceràmica con­tem­porània a la dècada dels setanta, men­tre vivia a Irlanda i en con­tacte amb cre­a­dors que tre­ba­lla­ven el fang seguint les ense­nyan­ces dels grans reno­va­dors com ara Ber­nard Leach, Shoji Hamada, Mic­hael Car­dew o Lucie Rie. Al seu taller de Vul­pe­llac, ha anat depu­rant aquest tre­ball que té tant d’arte­sa­nia com de cre­ació artística i de filo­so­fia de vida, ser­vint-se d’esmalts que pre­para ell mateix amb cen­dres d’alzina de les Gavar­res bar­re­ja­des amb felds­pat, quars, caolí i dolo­mita, i d’altres que ela­bora a par­tir d’una base comer­cial a la qual hi afe­geix com­po­nents ceràmics i peti­tes quan­ti­tats d’òxids metàl·lics, com ara coure, cobalt i ferro. Tots els seus bols han estat cuits a 1.270 graus en un forn de gas, una tem­pe­ra­tura que afa­vo­reix, diu, que “la fusió entre el fang i l’esmalt sigui molt íntima, fins a for­mar un sol cos, una massa pètria”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia