Lletres

societat

novetat editorial

Emocions il·lustrades

Les editorials infantils publiquen nous títols per tractar els temes emocionals en família i poder treballar els valors de la societat amb els lectors més petits

Les emocions i els sentiments, eixos principals dels llibres infantils que es publiquen
Editorials com ara Babulinka, Flamboyant i Anima Llibres aborden temes educatius
Potenciar el vincle entre pares i mares i fills és un dels objectius de les edicions actuals

La societat d’avui dia està en constant canvi. Anem a un pas accelerat de progressos i sembla que no vulguem gaudir del moment. Aquests canvis ràpids, aquestes ganes d’evolucionar ens porten a modificar el sentit que tenim de la vida i, de retruc, la dels més petits. La nova definició que donem a la vida ens fa passar per alt molts dels petits racons sentimentals que configuren el sentit de l’existència, així com eludir els valors i les emocions que ens fan ser humans.

Hi ha maneres d’expressar aquestes emocions: plorant, parlant, cridant i, fins i tot, escrivint. Escrivint es poden plasmar emocions o explicar-les des del punt de vista implícit o simplement divulgatiu.

En aquest sentit, centrem-nos en la literatura infantil. Una branca de l’art de llegir que, quan són nens i nenes molt petits, sovint fa partícip dos membres de la família: l’adult que explica les històries i l’infant a qui es llegeix el conte.

L’escriptora Gemma Lienas (Barcelona, 1951), que ha publicat el llibre Les emocions per a nenes i nens (Port Bo Llibres), exemplifica diferents situacions conflictives que es poden trobar els més petits i, amb l’ajuda dels consells de la fada Menta, troba la solució. És per això que es refereix a la implicació tant dels pares i les mares com dels mateixos nens afirmant que “els llibres els poden llegir els nens petits sols, però també s’hi poden afegir els pares i les mares per jugar i treballar les emocions”. D’aquesta manera es pot aprofitar el moment per parlar de temes que potser els més petits consideren tabús, com ara fer front a la por, els primers amors o el canvi de gènere, que precisament l’editorial d’Alzira Anima Llibres presenta a Ara em dic Joana, de Jessica Walton, que aborda el canvi de gènere personificat en un ós de peluix.

D’una banda, hi ha editorials que han incorporat petits canvis en la seva col·lecció tot i no tenir una línia editorial centrada en les emocions, com ara Baula, que presenta una edició de llibres exclusiva d’emocions, com ara la tristesa i la por, que han titulat La colla Pessigolla i les emocions, de què han presentat els primers dos títols: Tots tenim por, tots som valents i Fins aviat, Griselda!, del duet format per Anna Esteve, com a escriptora, i Eva Sans, com a il·lustradora.

L’editorial Flamboyant destina la majoria dels seus recursos a editar llibres que, segons defineixen al seu web, “potenciïn el vincle entre pares i mares i els infants”, deixant clar que el seu segell editorial es basa a construir relats que indaguin en els sentiments.

Des de sempre que els llibres infantils han mantingut les emocions d’una manera implícita, però, els últims anys, les edicions han canviat cap a una moralització àmplia, focalitzant en una temàtica centrada per una emoció que serveix d’eix per teixir la història. Gemma Lienas considera que “sempre s’han emfatitzat les emocions perquè són conflictes del dia a dia”. En canvi, la impulsora de l’editorial Babulinka Books, Mar González, de qui en el segell d’editorial ja surt implícit que publiquen per tractar les emocions, considera que “el pilar de les històries és que hi hagi una bona trama i, de retruc, posar èmfasi en una emoció”.

Per tal de construir la història que serveixi per narrar els valors i captar l’atenció dels lectors infantils, les editorials busquen la senzillesa a les pàgines, amb frases simples. Això es fa evident a la història de la Conifanta, de l’editorial Flamboyant, que publica Sóc la Conifanta, amb text de Luis Amavisca i il·lustracions de Mónica Carretero, que explica la recerca d’identitat animal de la Conifanta. El recurs més habitual per escenificar les històries és l’ús de la personificació d’animals que, d’una manera molt estereotipada, estan caracteritzats per una emoció o un sentiment. Un altre exemple és el de l’editorial Babulinka, amb L’enigma de Vila Gallina, d’Albert Arrayás, que submergeix els més petits en una ficció a la recerca de l’enigma que existeix a la granja de Vila Gallina.

Tant Gemma Lienas com Mar González coincideixen que, per tal de trobar sinergies entre els escriptors i els lectors més petits, s’ha d’escriure la història “posant-se en la seva pell i entendre les dificultats que tenen”, tot i que un dels errors principals dels autors, segons l’editora de Babulinka, és mentalitzar-se “a escriure una història que agradi els nens”; per contra, s’ha “de dotar la història de naturalitat pròpia”. De la mateixa manera, Gemma Lienas considera: “Les inquietuds que tenien els meus nets són les que em van fer pensar a escriure un llibre com aquest”, basant-se en les seves experiències personals a l’hora de crear.

Les editorials busquen maximitzar el vincle entre els lectors petits i els seus progenitors, que els desenvolupi la capacitat d’obrir-se a nous sentiments, diferenciant-se de les angoixes i els conflictes que un nen pot tenir. Per descobrir les diverses cultures que existeixen al planeta un bon exemple és Finestres al món, de l’editorial Comanegra, que explica, a través de personatges de mirades entranyables, les característiques de moltes de les cultures del món i els seus ideals.

Babulinka ha llançat al mercat internauta un seguit de PDF descarregables al seu web, “una eina per treure més suc al llibre”, segons l’editora, Mar González, que ajuden a complementar les publicacions amb activitats i apropar les creacions als lectors més joves.

Així doncs, no hi ha excusa per no acudir als llibres que treballen els valors i que promouen la complicitat entre la lectura i el públic infantil, ja sigui fent una visita a la biblioteca o passant per la llibreria del barri. Són moltes les editorials que ofereixen aquestes virtuts al públic i, ara que s’acosta Nadal, és una bona oportunitat per regalar emocions als més petits.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona