Art

CULTURA

Entre passat i present

Una exposició al Museu d’Art de Cerdanyola regira els relats oficials del patrimoni amb la mirada crítica d’artistes contemporanis

El perill d’idolatrar a cegues el llegat dels que ens han precedit. D’això tracta la mostra

Per què la gran majo­ria dels museus han de triar entre pas­sat i pre­sent? Per quina lògica és incom­pa­ti­ble con­ser­var, inves­ti­gar i difon­dre el patri­moni i apos­tar per la cre­ació artística actual? Aques­tes refle­xi­ons tan necessàries les plan­teja Txema Rome­ros, el direc­tor del Museu d’Art de Cer­da­nyola, en un dels tex­tos que broda l’expo­sició Del vell al nou/Del nou al vell, viatge d’anada i de tor­nada que dis­sol els temps de l’art que es pot fer fins al 14 de gener en aquest cen­tre i que aquest any tindrà com a mínim dues seus més, l’Arts Santa Mònica de Bar­ce­lona i l’Ins­ti­tut d’Estu­dis Iler­dencs.

El perill d’ido­la­trar a cegues el lle­gat dels que ens han pre­ce­dit. Què en queda, si el des­proveïm de la seva aura pro­di­gi­osa? D’això tracta aquesta expo­sició. La mos­tra, pen­sada i desen­vo­lu­pada per Fina Duran, furga en els ves­ti­gis here­tats amb el pen­sa­ment crític de diver­sos artis­tes con­tem­po­ra­nis per als quals, jus­ta­ment, la memòria és la matèria pri­mera de les seves obres per par­lar de l’ara i de l’aquí.

“La història no exis­teix. Ens l’han robada. Ens l’estan robant ara mateix, sense que ens n’ado­nem”, avisa en un altre punyent text de l’expo­sició Joan Maria Min­guet, un dels cinc teòrics que s’han avin­gut a acom­pa­nyar els pro­jec­tes artístics reu­nits a la petita sala del museu vallesà. Sota el crit de guerra que fa Min­guet per “exer­ci­tar la memòria rebel i desem­mas­car els roba­to­ris del pas­sat”, agafa un nou sen­tit el cone­gut tre­ball Estat Nació de Dani­ela Ortiz i Xose Qui­roga, que esco­dri­nya el pas­sat colo­nial i escla­vista de Cata­lu­nya a través de la presència en l’espai públic d’estàtues i pla­ques com­me­mo­ra­ti­ves d’algu­nes de les seves figu­res més vene­ra­des (encara avui), com ara Anto­nio López o Joan Güell.

Del patri­moni impo­sat pel poder també en parla Mercè Alsina per denun­ciar “els oblits”, les ocul­ta­ci­ons i les omis­si­ons” d’allò que no ha interes­sat pro­te­gir per humil, invi­si­ble, íntim o incòmode, i que exem­pli­fi­quen molt bé Hos­pi­tal, 106, el docu­men­tat procés d’ender­ro­ca­ment d’un pis del barri del Raval en pro d’un urba­nisme pre­sump­ta­ment rege­ne­ra­dor que van dur a terme Isa­bel Banal i Jordi Canu­des, i Libro Celda 157, un volum que Patri­cia Gómez i María Jesús González van impri­mir amb les mar­ques que els pre­so­ners van dei­xar en els murs de la seva cel·la.

Hi ha vida més enllà dels relats ofi­ci­als, gran­di­loqüents i imma­cu­lats. Dei­xar en mans de la cul­tura la selecció del que ha de ser memo­ra­ble és la recepta que fa Xavier Antich per intro­duir els tre­balls de Jesús Galdón, La història de l’art sense noms, que vin­cula patri­moni amb afec­tes i vivències per assa­jar postals atípiques amb l’ajut d’una apli­cació mòbil; Jordi Tolosa, que a World thing museum cons­tru­eix un catàleg d’ele­ments pro­te­gits poc orto­do­xos, i Tom Carr, que a Ecos s’emmi­ra­lla en un artista del pas­sat, Car­les Buïgas, per rei­vin­di­car la trans­missió de sabers i uto­pies artísti­ques.

La cul­tura des­tria, però s’enfronta a fenòmens molt pode­ro­sos de l’oci post­mo­dern, d’entre els quals els parcs temàtics que no tenen res a veure amb la sal­va­guarda del patri­moni. “Mos­trem una visió ideal, i per tant irreal, de la nos­tra rea­li­tat. Ense­nyem només allò que ens agrada”, dis­serta Ber­nat Puig­do­llers en un escrit que fa de marc con­cep­tual del pro­jecte que Mari­ona Mon­cu­nill i Sergi Bote­lla van dedi­car a Cata­lu­nya en Mini­a­tura.

El pai­satge natu­ral com a con­te­ni­dor de valors popu­lars ances­trals i tau­matúrgics que per­viu sota l’amenaça de l’espe­cu­lació és la mirada que Site­size aporta a Vall­daura, refe­rint-se a aquest tor­rent de la serra de Coll­se­rola. La peça del col·lec­tiu for­mat per Elvira Pujol i Joan Vila Puig és l’única pro­ducció nova de l’expo­sició, que n’anirà incor­po­rant d’altres durant la seva iti­nerància. Així, quan arribi a l’Arts Santa Mònica sumarà una ins­tal·lació de Car­los Pazos, Out of Limbo, que cele­brarà amb el seu estil irònic incon­fu­si­ble l’expo­sició que l’artista va fer en aquest mateix espai fa 25 anys, Un ele­fant en el llimb, amb la idea de nau­fragi de coses, llocs i per­so­nes rebut­jats per la soci­e­tat en el punt de mira.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia