Teatre

Cultura

Pou a la deriva

L’actor protagonitza el viatge interior del capità Ahab a ‘Moby Dick’ al Teatre Goya, amb direcció d’Andrés Lima

“El capità Ahab és el personatge que Shakespeare es va oblidar d’escriure”

Moby Dick de contrastos. Perquè Andrés Lima (amb l’adaptació de Juan Cavestany) renuncia a la novel·la d’aventures amb què sovint es relaciona aquest personatge i s’endinsa en la psicologia d’un home que navega cap al suïcidi, per eliminar la gran balena blanca. És un deliri, una obsessió similar a la de Daniel Martínez, president de Focus que, fa 13 anys ja va contagiar Josep Maria Pou en aquesta llarguíssima aventura (mentre aquest preparava El rei Lear, dirigit per Calixto Bieito). Demà, divendres, començaran les sessions prèvies i s’estrenarà el 29 de gener al Teatre Goya.

Una novel·la de mil pàgines es pot resumir en 80 minuts de teatre. D’un text eminentment descriptiu i d’una literatura de viatge, s’ha destil·lat l’agonia del suïcida. El capità Ahab (que interpreta un Josep Maria Pou amb el qual celebra mig segle de trajectòria professional) és un heroi clàssic i, alhora, un home cruel capaç de portar la seva tripulació a la mort per completar el seu deliri. Té un final profundament humanista, perquè de la negror i l’angoixa desemboquen a la llum. En l’adaptació, també hi entra la veu de Herman Melville mateix. És, doncs, una versió que es distancia molt de les versions infantils i juvenils i que connecta molt, en canvi amb El cor de les tenebres, de Joseph Conrad, indica el director.

Evidentment, un dels reptes del muntatge és l’aparició de la balena. Lima fuig de cap presència realista i aspira a una concepció molt més abstracta, amb una videoprojecció que impacti i sigui molt més coherent al format intimista de la peça, amb un cert aire d’oratori (pel pes específic de l’espai sonor de la posada en escena). Perquè, segueix dient, el que emociona, és que Pou absorbeixi tot el Moby Dick. Per a l’actor, Ahab és un personatge molt complex, “és el personatge que es va oblidar d’escriure Shakespeare”. De fet, Pou relaciona molt Ahab amb la tragèdia de Lear i també amb Orson Welles (personatge que també va abordar en una peça el 2008). Finalment, hi ha la dificultat física: Ahab llueix una característica cama de fusta. I Pou s’ha exercitat per poder mantenir-la durant tota la funció.

L’actor no està sol. Jacob Torres i Oscar Kapoya interpreten els personatges que donen rèplica a Ahab. Des de l’Ismael de la primera rèplica a l’Starbuck que intenta treure del cap d’Ahab la seva obsessió per la balena blanca, o Pip i altres. Torres explicava ahir, en la presentació que es va fer al Museu Marítim de Barcelona, que en realitat, representen qualsevol dels trenta membres de la tripulació, els que s’emocionen per l’ofici de pescador de balenes.

Moby Dick, que va sobtar els contemporanis de Melville, va caure en el desprestigi posteriorment. Va ser Cortázar i Borges els que el van reivindicar, de nou. Aquest personatge, tan teatral, té comptades adaptacions a un teatre reflexiu. N’hi ha a càrrec de Vittorio Gassman i el mateix Orson Welles. Ara, Josep Maria Pou se suma a aquesta nòmina de malalts aventurers de l’escena. A la deriva, darrere la seva balena.

LA XIFRA

50
anys
celebra Josep Maria Pou de carrera teatral. Va debutar el 1968 amb el ‘Marat/Sade’ de Marsillach.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA