Art

Més Velázquez que mai

L’efervescència de París i Berlín a principi del XX, el Segle d’Or i el luxe en l’antiguitat, propostes de la nova temporada al CaixaForum de Barcelona

Toulouse- Lautrec va ser l’ànima artística i social del Montmartre bohemi i artístic
El desig de conquesta d’Alexandre el Gran es devia a l’afany de trobar objectes de luxe
La pintura, com a suport que s’ha reinventat i s’ha adaptat als temps, objecte d’una mostra

Set qua­dres de Velázquez, set. Mai s’havien vist ple­gats a Bar­ce­lona. I només un d’aquests, Ado­ració dels Reis Mags, ja havia estat expo­sat a la ciu­tat, a l’expo­sició que el MNAC va dedi­car a Cara­vag­gio. La mos­tra Velázquez i el Segle d’Or és una de les ofer­tes que ofe­reix la tem­po­rada 2018/2019 del Cai­xa­Fo­rum Bar­ce­lona.

Cadas­cun dels qua­dres de Velázquez, Felip IV, Juan Martínez Montañés, Esop, Bufó amb lli­bres, El príncep Bal­ta­sar Car­les a cavall i Mart, a més de L’ado­ració, pre­si­di­ran una sala acom­pa­nyats d’autors espa­nyols, com ara Ribera, Zur­barán i Muri­llo, i euro­peus, com ara Ticià, Rubens, Gior­dano, Clau­dio de Lorena, Bru­eg­hel el Vell i Van Dyck. Tot ple­gat per­metrà veure la dimensió del Segle d’Or espa­nyol i el paper gai­rebé avant­guar­dista de Velázquez per la manera de trac­tar la pin­tura i els temes. La mos­tra és una copro­ducció de l’Obra Social La Caixa i el Museu del Prado. Velázquez i el Segle d’Or s’inau­gu­rarà al novem­bre i estarà oberta fins al març del 2019.

Abans, a l’octu­bre s’ence­tarà la tem­po­rada amb Tou­louse-Lau­trec i l’espe­rit de Mont­mar­tre, que expli­carà a par­tir de més de 350 obres l’eclosió d’aquest barri pari­senc com a epi­cen­tre cul­tu­ral a final del segle XIX, on van coin­ci­dir artis­tes mar­cats per la seva radi­ca­li­tat i avant­guarda: pin­tors, escrip­tors o músics. Com a exem­ples: els pin­tors Paul Sig­nac, Van Gogh i Pierre Bon­nard; escrip­tors com ara Émile Gou­deau i Alp­honse Allais, i músics com ara Erik Satie. Una potència vital i cre­a­tiva que anun­ci­a­ria la gran vita­li­tat i reno­vació que viu­ria l’art al llarg del segle XX. L’expo­sició, que inclourà pin­tu­res, dibui­xos, gra­vats, escul­tu­res, dia­ris, car­tells, foto­gra­fies i objec­tes ori­gi­nals de l’època, situarà Tou­louse-Lau­trec al cen­tre d’aquest movi­ment cul­tu­ral, ja que va ser un actor actiu tant amb la seva obra com pel fet de ser un epi­cen­tre social d’aquell lloc i moment.

Si als anys deu del segle XX París bullia artísti­ca­ment, als anys vint Berlín va acom­pa­nyar la capi­tal fran­cesa en l’efer­vescència d’inno­vació artística, però la diferència era que a Ale­ma­nya es ges­tava un clima polític no gaire afa­vo­ri­dor per als espe­rits lliu­res dels artis­tes. Jun­ta­ment amb el Museu Naci­o­nal Thys­sen-Bor­ne­misza, el Cai­xa­Fo­rum ofe­rirà des del febrer de l’any vinent una àmplia retros­pec­tiva dedi­cada a l’artista ale­many Max Beck­mann (Leip­zig, 1884-Nova York, 1950), des del seu precoç Auto­re­trat amb la mà aixe­cada (1908) fins al tardà Comiat (1942). Aquest artista, d’ànima inde­pen­dent, és un clar exem­ple d’aquests anys con­vul­sos.

En el marc de l’aliança de La Caixa amb el Bri­tish Museum, aquesta tem­po­rada ater­rarà a Bar­ce­lona a l’abril l’expo­sició Luxe. Dels assi­ris a Ale­xan­dre el Gran, un recor­re­gut pels objec­tes de luxe entre l’any 900 i el 300 aC, en les dife­rents civi­lit­za­ci­ons de l’antic Pròxim Ori­ent (assi­ris, babi­lo­nis i feni­cis). El direc­tor de l’àrea de Cul­tura de la Fun­dació Bancària La Caixa, Ignasi Miró, va expli­car ahir en la pre­sen­tació de la tem­po­rada: “El con­cepte de luxe en l’anti­gui­tat no era gaire dife­rent del d’ara, era un senyal de poder, d’iden­ti­tat, de gust. Fins i tot va arri­bar un moment en què les clas­ses bai­xes van voler acce­dir al luxe i van aparèixer les còpies i les imi­ta­ci­ons de baix preu.” Miró va dir que l’afany con­que­ri­dor d’Ale­xan­dre el Gran es devia en part al desig de pos­seir objec­tes espe­ci­als d’altres indrets. Aquesta mos­tra es podrà veure d’abril a agost del 2019.

El juny del 2019, l’art modern serà el pro­ta­go­nista amb la mos­tra Les avant­guar­des històriques 1914-1945, que ofe­rirà una relec­tura de les pri­me­res dècades del segle XX a través d’una selecció d’obres pro­ce­dents de la col·lecció de l’IVAM.

En aquesta expo­sició s’exhi­bi­ran obres de l’escul­tor Julio González, de Man Ray i Mar­cel Duc­hamp, i d’artis­tes repre­sen­tants del futu­risme, el cons­truc­ti­visme i les avant­guar­des rus­ses. La mos­tra vol fer un recor­re­gut repre­sen­ta­tiu de les èpoques en què el somni podia ser el motor de la cre­ació, per pas­sar a l’abs­tracció i final­ment a la cre­ació com­pro­mesa amb les idees i amb la soci­e­tat. Miró va des­ta­car el paral·lelisme de l’IVAM i l’espe­rit de la col·lecció d’art de La Caixa que pre­ci­sa­ment tindrà una presència en la nova tem­po­rada a través de dos pro­jec­tes: La pin­tura: el repte per­ma­nent, amb obres de Polke, Rich­ter, Till­mans, Uslé i Tuttle, i Poètiques de l’emoció, aquesta última comis­sa­ri­ada per Érika Goyar­rola, amb peces de Bill Viola, Manuel Mira­lles, Colita i Pipi­lotti Rist. Aquesta dar­rera mos­tra és l’aposta perquè nous comis­sa­ris apor­tin la seva visió inter­pre­ta­tiva de la col·lecció tot ofe­rint nous diàlegs amb peces pro­ce­dents d’altres col·lec­ci­ons. Al seu torn La pin­tura: el repte per­ma­nent, comis­sa­ri­ada per Nimfa Bisbe, cap de les col·lec­ci­ons d’art de La Caixa, pretén mos­trar com la pin­tura ha sobre­vis­cut a moments en què es donava per morta. Amb una pla­ni­fi­cació avançada es va anun­ciar que entre el 2020 i el 2024 als Cai­xa­Fo­rum de Bar­ce­lona, Madrid, Palma, Sara­gossa, Sevi­lla i València, fruit de l’acord amb el Bri­tish Museum, es pre­sen­ta­ran: Ame­ri­can Dream, gra­vats d’art modern nord-ame­ricà; La imatge humana. Obres mes­tres de la figu­ració; Oce­a­nia. L’art a les illes; Mòmies d’egipte. Vida i mort en l’anti­gui­tat, i Dees­ses. El poder de la dona en la religió i el mite.

La primera pedra a València

La directora general adjunta de la Fundació Bancària La Caixa, Elisa Durán, va anunciar ahir que a partir de final d’any es posarà la primera pedra del nou CaixaForum de València, que estarà enllestit cap a final del 2020. D’aquesta manera València se sumarà als vuit centres CaixaForum que hi ha actualment: Barcelona, Madrid, Sevilla, Saragossa, Palma, Girona, Lleida i Tarragona. El nou espai estarà ubicat a la Ciutat de les Arts i de la Ciència de València. Es tracta d’un edifici ja construït per l’arquitecte Santiago Calatrava, l’anomenat Àgora. Havia estat plantejat com un espai polivalent però actualment no té cap funcionalitat. Aquest edifici, construït amb trencadís, va causar força polèmica pels problemes que va plantejar. L’Àgora buscarà la singularitat com ja es va fer en l’últim CaixaForum, a Sevilla, que va aprofitar un aparcament per crear un espai expositiu subterrani.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia