Arts escèniques

Altres efectes de l’1-O

La inestabilitat política a la tardor passada va fer perdre 85.000 espectadors en tres mesos; només al novembre es van perdre prop de 2 milions de recaptació, respecte de l’any anterior

Bona part de les obres de gran format es fan en castellà i suposen el 35% dels espectadors
Casanovas: “Per assistir a tot el teatre que es veu a Barcelona caldria anar-hi tres cops al dia!”

Tossudament optimistes. Així es declaren encara, els membres d’Adetca en la presentació de les dades de la temporada passada. Esperaven unes xifres que seguien fent cap al cim dels 3 milions, abans de l’1-O, i que han acabat sent un retrocés que situa l’assistència als teatres als anys de la dura crisi (S’han perdut 187.211 espectadors, mentre que l’any passat se n’havien guanyat 127.000). El total d’espectadors la temporada 2017/18 ha estat de 2.350.801. L’ocupació ha baixat del 60,15% al 56,46%. Més preocupant és la recaptació, que, en un any en què aspiraven a poder produir millor perquè les empreses ja no haurien d’assumir l’IVA (del 21% va passar a l’11%), han acabat perdent 6 milions d’euros en la recaptació. Que és, aproximadament, el que han hagut de deixar pagar l’IVA. La recaptació ha estat de 57 milions d’euros.

Comprovant les estadístiques dels darrers anys, es comprova com el daltabaix polític (amb aturades de país incloses) va perjudicar molt l’assistència dels espectadors al teatre. D’octubre a desembre es van perdre 85.000 espectadors, una xifra en uns mesos en què l’assistència acostuma a ser molt alta. És cert que, si se sumen els mesos de febrer i març es tornen a perdre 85.000 espectadors més. Però aquesta caiguda es deu, sobretot, als èxits de la temporada 2016/17: van ser unes dades molt més bones del que és habitual. Pel que fa a recaptació, el mes amb major davallada respecte de la temporada passada és el novembre, amb quasi 2 milions de pèrdua. És cert que també el mes de febrer hi va haver una sotragada d’1,6 milions euros menys que el curs passat, però es produeix per l’excel·lent mes de febrer de l’any passat, una pujada que va ser puntual.

Pel que fa a obres d’autoria catalana, són el 59%. Pel que fa la producció catalana, acapara el 77% dels 1.079 espectacles. Per idiomes, el 45% dels espectadors han vist un muntatge en català, i el 35%, en castellà. Això es deu al fet que la majoria dels títols de gran format es representen en castellà. S’ha notat molt el canvi de cartell al Victòria: es va passar de l’Scaramouche (119.719 espectadors la temporada 2016/17) al Cabaret (74.910 espectadors el 2017/18). Aquest mes d’octubre el Victòria acollirà el Hits de Tricicle, i Dagoll Dagom trasllada una nova producció, molt valenta (Maremar), al Poliorama.

Bet Orfila, presidenta d’Adetca (Associació d’Empresaris de Teatre de Catalunya), admetia que “no són bones dades”. Tot i això admet que toca ser “realistes i optimistes”. Realistes per admetre que les seves previsions poden torçar-se (la clatellada arribava al 10% al final del Nadal, i la resta de la temporada ho ha atenuat fins a deixar la davallada en un 7,4%), i optimistes en veure què presenten els teatres en aquesta arrencada de temporada.

Ahir el debat era si s’havia perdut el públic. És cert que els 2,8 milions d’espectadors que es van aconseguir el 2011 queden molt lluny, ara. I que les dades de la temporada 2017/18 són les pitjors de les quatre últimes. Però ningú imagina que es parli d’un nombre d’espectadors inferior als dos milions, que era el sostre de vidre que semblava patir la cartellera de Barcelona ara fa només una dècada.

Àlex Casanovas, president de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), demanava que la cultura s’entengui com un bé de necessitat bàsica. Efectivament, el sector confia que l’administració avanci en el Pla Integral del Teatre (que ha de traçar línies de treball a mitjà i llarg termini) i que es compleixi el compromís públic del president Quim Torra de donar major pressupost a cultura en el proper 2019. Però també reclamava major atenció fora de la capital: “Per veure tots els espectacles de Barcelona caldria anar al teatre tres cops al dia!” És una xifra (el miler d’espectacles) que es manté estable des de fa anys, tot i que les programacions canvien (ara es van prodigant funcions dilluns a dijous en sales de petit format, per exemple, quan van arribar a desaparèixer les funcions de dilluns i dimarts per concentrar els espectadors i millorar ocupacions).

Hi haurà una programació més fluixa, a causa de la davallada dels 6 milions d’euros de pèrdues? L’any passat hi havia qui avançava que, gràcies al canvi de l’IVA, s’havia atrevit a programar un espectacle més. Ara, admet Orfila, caldrà trobar fórmules per superar aquesta dificultat: “És una de les desgràcies de tot empresari, que algunes vegades es perden diners.” Des d’Adetca es pronostica, tot i la incertesa d’aquesta nova tardor, que la temporada vinent es tornarà a recuperar espectadors. Han comprovat que, de mitjana, els espectadors van anar retornant al teatre; sobretot al juny, quan, a diferència de la resta de temporada, va créixer el nombre d’espectadors i va augmentar la recaptació a taquilla.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cinema

El BCN Film Fest obre portes i espera Meg Ryan

barcelona
Mònica Soler Ranzani
Novel·lista

“Faig ficció, però em preocupa molt la versemblança”

Barcelona

Model i artista amb final feliç

Barcelona
ARTS EN VIU

Ròmbic produeix un ‘site specific’ amb 10 titellaires pel seu desè aniversari

BARCELONA
sant feliu de guíxols

Dani Fernández, La Oreja de Van Gogh i Nil Moliner, al 2n Idilic Festival

sant feliu de guíxols
mostra

Nova exposició permanent a la Fundació Josep Pla de Palafrugell

Palafrugell
Crítica

Lloança al gran misteri

Besalú

El Festival de Música de Besalú s’avança a la primavera

Besalú
TEATRE

El Poliorama reivindica Gómez de la Serna i Valle-Inclán amb un cabaret

BARCELONA