Cinema

Ben a prop dels Gaudí

‘Les distàncies’ s’entreveu com a favorita del 2018, i ‘Entre dos aguas’, ‘El fotógrafo de Mauthausen’ i ‘Viaje al cuarto de una madre’ empaten amb nou nominacions

Un any després del triomf de Carla Simón amb Estiu 1993, una altra cineasta ocupa la pole position a la cursa dels premis Gaudí: Elena Trapé, directora de Les distàncies, s’entreveu com a favorita de l’edició del 2018 després d’aconseguir una nominació a la millor pel·lícula (a la qual aspiren els films en versió original catalana) i sis nominacions més en altres categories importants: directora, guió, protagonista principal (Alexandra Jiménez), actors secundaris (Maria Ribera i Miki Esparbé) i muntatge.

Cal destacar que la meitat dels llargmetratges de ficció, documentals i films per a televisió nominats aquest any tenen direcció femenina. Això “provoca un efecte mirall i va creant espai”, va comentar Elena Trapé, que ja va guanyar al Festival de Màlaga amb Les distàncies, però recorda que les dones guanyen terreny sobretot “en pel·lícules més petites i d’autor, costa més veure’n en una gran pel·lícula comercial”.

Els premis Gaudí es lliuraran el 27 de gener de 2019 al Palau de Congressos de Catalunya, en una cerimònia presentada pel mag Lari. Els intèrprets Núria Prims i David Verdaguer, premiats l’any passat per Incerta glòria i Tierra firme, van fer ahir la lectura de les nominacions a l’Auditori de la Pedrera. Quatre pel·lícules superen Les distàncies en candidatures. Entre dos aguas, d’Isaki Lacuesta; Viaje al cuarto de una madre, de Celia Rico, i El fotógrafo de Mauthausen, de Mar Targarona, sumen 9 nominacions cada una, en un triple empat inèdit en les onze edicions dels Gaudí que s’han fet. Totes tres aspiren al premi al millor film en llengua no catalana, juntament amb Petra, que suma vuit candidatures, i confirmen la tendència apuntada els darrers anys, en què el premi a millor film sol recaure en una producció petita en català, i el cinema en castellà –i anglès– suma més nominacions i premis.

En tot cas, l’Acadèmia del Cinema Català, que ja té uns 500 membres, atorga el premi a la millor pel·lícula a les cintes de ficció en versió original catalana, i els finalistes d’aquesta edició són Les distàncies, Jean-François i el sentit de la vida, Formentera Lady i Yo la busco.

Millor direcció

En la categoria de millor direcció, han estat nominats Elena Trapé per Les distàncies, Celia Rico per Viaje al cuarto de una madre, Isaki Lacuesta per Entre dos aguas i Jaime Rosales, per Petra. Aquestes quatre pel·lícules també han estat nominades al millor guió.

Nou dels deu premis d’interpretació principal actuen en papers o pel·lícules en castellà. En la categoria a millor actriu protagonista, les finalistes són Alexandra Jiménez (Les distàncies), Bárbara Lennie (Petra), Carme Elías per Quién te cantará i Lola Dueñas per Viaje al cuarto de una madre. Com a millor protagonista masculí, aspiren al Gaudí Àlex Brendemühl (Petra), Israel Gómez Romero (Entre dos aguas), Mario Casas (El fotógrafo de Mauthausen) i Sergi López (La vida lliure).També dominen els papers en castellà en els apartats d’intèrprets secundaris, en què estan nominats Anna Castillo, Clara Segura, Maria Ribera, Marisa Paredes, Alain Hernández, Eduard Fernández, Miki Esparbé i Oriol Pla.

Documentals, animació, televisió i curts

A part dels llargmetratges de ficció, amb Elena Trapé i Mar Targarona entre els favorits, les nominacions als premis Gaudí tenen força presència femenina en altres formats. És el cas dels documentals, un gènere amb molta producció a la indústria audiovisual catalana, que tenen com a finalistes Comandant Arian, d’Alba Sotorra; Trinta lumes, de Diana Toucedo; I hate New York, de Gustavo Sánchez, i Petitet, de Carles Bosch. De nou hi ha igualtat, dues directores i dos directors. I en l’apartat de millor pel·lícula per a televisió, passa el mateix: Vida privada, de Sílvia Munt; De ley a ley, de Silvia Quer; El nom, de Joel Joan, i Vilafranca, de Lluís Maria Güell. “És difícil endevinar els criteris de l’Acadèmia –va comentar Mar Targarona, directora d’El fotógrafo de Mauthausen–, però sí que veig una voluntat de repartir els premis per sexes.” En tot cas, es va mostrar “especialment agraïda a l’Acadèmia” per les nou nominacions. “Ho he intentat fer el millor possible”, va dir.

Aquest any hi ha dos títols nominats a millor pel·lícula animada –l’any passat només n’hi havia un–, Black is Beltza, escrita i dirigida pel músic Fermín Muguruza, i Memòries d’un home en pijama, de Carlos Fernández de Vigo, a partir del còmic de Paco Roca. Els curtmetratges finalistes són La última virgen, de Bàrbara Farré; Primer estrat, de Ventura Durall; Silencio por favor, de Carlos Villafaina, i Tomorrow, d’Andrew Tarbet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda