La força de la natura
L’actriu Juliette Binoche interpreta una escriptora que es recupera d’una pèrdua dolorosa a ‘Viaje a Nara (Vision)’, dirigida per la cineasta japonesa Naomi Kawase
“Hem de tornar a la natura, crear un vincle fonamental amb ella”, diu l’actriu francesa
Estrella internacional des que un ja llunyà 1996 va guanyar l’Oscar a la millor actriu secundària per El pacient anglès, Juliette Binoche (París, 1964) ha aprofitat l’èxit per treballar amb directors que l’interessen d’arreu del món (no només nord-americans) i ha fet bandera dels papers amb patiment emocional al límit en films com Tres colors: blau o L’espera. Aquestes dues línies de la seva carrera conflueixen a Viaje a Nara (Vision), la nova pel·lícula de la cineasta japonesa Naomi Kawase, que s’estrena avui als cinemes.
De totes dues en va parlar en una entrevista compartida per El Punt Avui i altres mitjans en el passat Festival de Sant Sebastià. “Necessito tenir una via paral·lela, per poder ficar-me en una pel·lícula –va comentar–. En el cas de Tres colors: blau, em vaig agafar a l’experiència d’una amiga meva que va perdre el fill i el marit.” A Viaje a Nara (Vision) també interpreta una dona que ha patit una pèrdua important, però “l’experiència de rodar era gairebé de felicitat, no vaig patir, i tot i així, vaig poder connectar amb aquesta pèrdua”. Segons el seu parer, “un actor no s’ha de limitar a interpretar el que posa al guió, ha d’aconseguir generar una emoció”. “El guió –hi afegeix– és com la punta de l’iceberg i l’actor ha d’anar fins al seu fons. Ha de crear des de dins i utilitzar les vies paral·leles que t’ajuden a crear el personatge.”
Pel que fa a la seva carrera internacional, que la porta a treballar en el proper projecte d’Hirokazu Kore-eda (Palma d’Or de Canes per Un asunto de familia, estrenada fa una setmana), va dir: “Per a mi sempre ha estat un plaer immens poder rodar amb cineastes de l’altre cantó del planeta, perquè soc una persona curiosa.” “A part de directors japonesos, com que parlo anglès, ben aviat vaig decidir obrir fronteres en la meva carrera i treballar amb directors internacionals. Això ha estat un regal en la meva vida. En tot cas, el que ens uneix als éssers humans no és la cultura o la tradició, és la sensibilitat.”
Viaje a Nara (Vision) s’ambienta a la regió japonesa que li dona nom, coneguda pels temples i pels boscos, on va néixer Naomi Kawase el 1969. Juliette Binoche interpreta una escriptora francesa que hi viatja i coneix un home misteriós que viu a les muntanyes (l’actor Masatoshi Nagase). Tot i les diferències de llengua i cultura, tots dos sentiran la necessitat d’apropar-se.
Natura simbòlica
El bosc té un paper important en la història. “La natura és simbòlica, en aquesta pel·lícula, però també és quelcom real –va comentar l’actriu–. Quan estava en el bosc on vam rodar percebia coses que són reals, encara que siguin invisibles. Estàvem allà, que justament és a prop d’on va néixer la directora, i sentia una emoció molt especial.” Juliette Binoche reivindica amb aquesta pel·lícula un acostament a la natura que ha de ser també espiritual: “Necessitem enllaçar des de dins de nosaltres mateixos amb aquesta natura. Ens n’hem allunyat massa. El que hem de fer –d’això parla Naomi Kawase a la pel·lícula– és tornar a la natura, tornar a crear aquest vincle fonamental amb ella. Si no fem alguna cosa de manera urgent, estem abocats a un futur negre.”
El conjunt del film està travessat per una espiritualitat més pròpia de la cultura oriental, que impregna també les paraules de l’actriu: “Hem de passar del tenir al ser, som encara a l’era del tenir i hem de canviar de consciència i arribar al ser. L’edat, l’experiència, el temps, ens poden ajudar a avançar en aquest camí, i ho hem de fer ràpid.”