Art

Un art còmplice

La Fundació Fita posa en diàleg en una exposició l’obra desinhibida de Xicu Cabanyes i Barraca

La sala d’expo­si­ci­ons de la Fun­dació Fita, amb seu a la Casa de Cul­tura de Girona, va inau­gu­rar diven­dres Xicu Bar­raca - Jordi Caba­nyes. Con­vivències, una nova pro­posta del cicle Diàlegs en la qual els dos artis­tes con­vi­dats esta­blei­xen una com­pli­ci­tat tan estreta, que arri­ben a inter­can­viar-se els noms. Pro­ce­dents tots dos del Pla de l’Estany i havent com­par­tit el mes­tratge de Domènec Fita, Xicu Caba­nyes (Serinyà, 1946) i Jordi Bosch i Lleó (Banyo­les, 1957), més cone­gut com Bar­raca, el nom del mas d’on prové la seva família, encar­nen una sem­blant lli­ber­tat cre­a­tiva “des­mi­ti­fi­ca­dora d’hipo­cre­sies i de dog­mes”, com asse­nyala Fita en un dels tex­tos del catàleg, on asse­gura que “això sol també és un valor que fa lliu­res les per­so­nes i les ajuda a saber dis­cer­nir i a tenir ini­ci­a­tiva”.

La majo­ria d’obres de l’expo­sició, que es podrà visi­tar fins al 17 d’abril, han estat rea­lit­za­des els dar­rers anys i són inèdites. Bar­raca hi pre­senta algu­nes peces que va exhi­bir al Bosc de Can Gine­breda de Xicu Caba­nyes: qua­dres en fornícules on es bar­re­gen pin­tura i escul­tura; estruc­tu­res metàl·liques; pin­tu­res amb figu­res huma­nes i sèries abs­trac­tes, o alguns qua­dres de petit for­mat amb referències als seus mes­tres: Tor­res Monsó, Lluís Güell, Miró, Brossa, Tàpies i el mateix Xicu Caba­nyes. A més, hi ha poe­mes visu­als i docu­ments fotogràfics de les par­ti­cu­lars acci­ons artísti­ques que va empren­dre a la neu a par­tir del 1985, bate­ja­des com “nivo­pin­tura” pel crític Jaume Fàbrega.

Per la seva banda, Xicu Caba­nyes, cre­a­dor del bosc eròtic de Can Gine­breda, deixa de banda els grans mot­lles per con­ver­sar amb l’obra de Bar­raca a través d’obres de petit for­mat en alu­mini, fusta, mar­bre o acer, i les acom­pa­nya d’unes quan­tes peces d’orfe­bre­ria i dos lli­bres que també es pro­jec­ten en for­mat audi­o­vi­sual. No hi fal­tarà, però, la seva ves­sant monu­men­tal més cone­guda, a través del mot­lle de l’escul­tura Fran­cesco (2018), ins­pi­rada en el Papa, que per­met res­se­guir el seu procés de cre­ació, i del mural de talles de fusta Huma­ni­tat (1987), que remet al seus orígens com a res­tau­ra­dor de mobles, a prin­ci­pis dels sei­xanta. Amb motiu de l’expo­sició s’ha edi­tat un catàleg amb tex­tos de Fita, l’his­to­ri­a­dor de l’art Ale­xan­dre Roa Case­llas, Ramon Folch i Josepa Bru, i Kim Bover, comis­sari de la mos­tra i patró de la Fun­dació Fita.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia