Arts escèniques

Tots fent pinya!

El Mercat de les Flors i l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona promouen la dansa en hores lectives als instituts a través del programa Tot Dansa

Les deu sessions inicials, als mestres els computen com a formació permanent
El Tot Dansa, impulsat pel Mercat, l’Institut del Teatre i el d’Educació s’ha propagat a Catalunya

La coreògrafa Sònia Gómez és la responsable del treball que aquest mes de juny uns 130 alumnes de cinc instituts ballaran al Mercat de les Flors. És una operació d’èxit (els instituts públics han de presentar una carta de motivació per concursar en aquest programa per dos anys) i que suposa una primera esquerda a l’estructura monolítica d’Educació, des d’on l’art en viu es pot anar integrant en l’horari lectiu dels instituts. Sònia Gómez, molt amiga de posar un punt d’humor i molta frescor als seus espectacles, ha titulat el treball Pinya, amb la seva doble polisèmia: com a fruita tropical i com a capacitat de formar part d’un equip per a aquest projecte comú.

Divendres al matí a l’institut Martí Tous de Sant Andreu. Encara fa olor de nou (una de les naus de la Fabra i Coats és, des del març, la seu de l’institut). La sala d’actes es parteix amb una cortina perquè a fora plou, i l’espai diàfan reservat a la vintena d’alumnes d’arts plàstiques per fer la seva sessió de dansa, la comparteixen, amb complicitat, amb els d’educació física. A una banda de la cortina, se sent la música; a l’altra, les pilotes reboten en una mena de gimcana improvisada. Sònia Gómez comparteix sessió amb la professora Berta Baliu. Tota l’aula disfruta del joc que se’ls proposa, amb el que es va muntant la coreografia. A Pinya, a més dels ballarins, hi haurà una vintena de músics joves de l’Escola Municipal de Música de l’Eixample que interpretaran peces en directe. Gómez ha previst tres coreografies que coordinaran tots els balladors i altres escenes en què cada institut farà la seva coreografia pròpia. Per a Gómez, que desconeixia fins fa poc el programa i avui n’està entusiasmada, el treball tindrà un cert toc de documental perquè possibilitarà als alumnes expressar-se. Els nois i noies d’entre 11 i 16 anys tindran l’oportunitat d’expressar-se en primera persona, “M’agrada veure vida a escena.” Gómez admet la sorpresa per haver d’entrenar uns cossos forts i en creixement però que, paradoxalment, físicament estan baixos de forma: “Se’ls nota molt les hores de sofà i de tele.”

És imprescindible que cada institut tingui un professor que lideri i segueixi totes les sessions. D’entrada, se’ls convida a deu sessions de formació, amb la complicitat de l’Institut del Teatre. La cap del departament de Programes Educatius de Ciutat de l’Institut d’Educació de Barcelona (IMEB), Montserrat Potrony, és taxativa: “Sempre cal algú que lideri aquests projectes.” És el que ha de garantir-ne una continuïtat, més enllà dels dos anys del Tot Dansa. La confiança és que, passats els dos anys en què l’institut rep l’acompanyament del Mercat de les Flors i de l’Institut del Teatre, el mateix centre pugui desenvolupar el seu programa autònomament. Des del Mercat de les Flors, que hi han teixit moltes complicitats, comenta Judit Bombardó, responsable de programes culturals, els donen perfils per als futurs projectes que vulguin plantejar.

A hores d’ara, es comptabilitza més d’un miler d’alumnes que, aquests últims anys, han realitzat coreografies a través del Tot Dansa. El Tot Dansa també inclou quatre formadors que fan de suport als professors puntualment en les sessions setmanals. Aquest any són Núria Guiu, Pau Milla, Amarante Velarde i Sandra Marín. Les trobades entre tots els alumnes de diferents barris possibilita, a més, una relació de veïnats molt diversos, que enriqueix encara més els objectius del Tot Dansa.

L’Ajuntament de Barcelona fa més d’una dècada (En residència, 2009) que va integrant els artistes en l’horari lectiu. És una reivindicació dels professionals que volen trobar un camp nou de feina més estable que els de les actuacions i, per una altra banda, que podran atraure molt millor els joves a la programació convencional, acompanyar-los des de les aules. El Tot Dansa és una interpel·lació directa a les administracions pèrquè es moguin: és una acció lenta però molt real i transformadora; “sabem que tenim un projecte potent” entre les mans, remata Potrony. Tots fent pinya.

El model es multiplica a Catalunya

Del Tot Dansa al Tots Dansen.Quan ja es donava el projecte a Barcelona per consolidat, el Mercat de les Flors va iniciar amb la Xarxa Transversal una versió oberta a tot Catalunya. És el Tots Dansen. Des de fa cinc anys, el programa ha anat guanyant projecció; ha estat exponencial. Fins al punt que han obert l’experiència a tots els coreògrafs que han passat pel procés.Ara, un cop es completa la coreografia a Barcelona, el treball es pot viralitzar fora de Barcelona. Amb un límit perquè els coreògrafs puguin garantir-ne un seguiment, sigui perquè el revisen i ensenyen ells mateixos o a través dels seus artistes associats. Enguany, el Tots Dansen es realitza a nou municipis. El projecte ha agafat una nova embranzida des que se’l va incloure en el nou pla d’impuls de la dansa: la primera edició, la 2012/13, la van integrar vuit instituts de tres ciutats diferents i amb 562 alumnes participants. En l’edició del curs 2018/19, hi ha 42 centres de secundària vinculats de nou municipis de la Xarxa Transversal. Només aquest any hi intervindran uns 2.500 joves entrant en contacte amb la dansa contemporània i amb un resultat de dinou funcions.

Per poder dur a terme aquest desplegament s’ha disposat de tres coreògrafs aquesta temporada: Inés Boza (Som el que Som), que es representarà al Kursaal de Manresa, Teatre Auditori Felip Pedrell de Tortosa i Teatre El Jardí de Figueres; Constanza Brncic (Carrers): Principal d’Olot, Teatre Auditori de Sant Cugat, Principal de Vilanova i la Geltrú, i Bartrina de Reus; i João Lima (Vibrar el Temps): Monumental de Mataró i Teatre Auditori de Granollers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda