Cinema

Criminals i ‘grandeur’

Vidocq, convicte, fugitiu, policia i detectiu privat de la França dels segles XVIII i XIX, torna als cinemes encarnat per Vincent Cassel a ‘El emperador de París’

“Les èpoques turbulentes són propícies per als destins excepcionals”

Conegut a casa nostra sobretot per la versió cinematogràfica del 2001, amb Gérard Depardieu com a protagonista, Eugène-François Vidocq (1775-1857) és un personatge real fascinant, un home que va travessar règims polítics d’una França convulsa (la monarquia, la Revolució Francesa, el Directori, el Primer Imperi, la Restauració, la Segona República...) i va canviar de costat de la llei: va ser soldat, convicte, fugitiu, policia, detectiu privat... Entre els mèrits de la seva impressionant biografia hi ha l’haver entrat a la policia de París en temps de Napoleó (1809), crear una brigada formada per ex-delinqüents i fundar la primera agència de detectius del món (1832).

Literatura i cinema han engrandit encara més la seva figura. El 1827 va publicar les seves memòries, que van tenir un gran èxit, i va inspirar mestres de la literatura com Victor Hugo, Honoré de Balzac o Edgar Allan Poe. També ha protagonitzat pel·lícules i sèries de televisió molt populars a França, còmics...

Avui arriba als nostres cinemes amb El emperador de París, una luxosa producció francesa de Gaumont (ha costat 21,5 milions d’euros) dirigida per Jean-François Richet i protagonitzada per Vincent Cassel –Vidocq–, Patrick Chesnais, August Diehl, Olga Kurylenko i Fabrice Luchini.

Cineasta bregat amb l’acció, fins i tot amb produccions de Hollywood com Asalto al distrito 13 (2005), amb Ethan Hawke i Lawrence Fishburne, el cineasta Jean-François Richet domina també registres oposats com la comèdia romàntica (Una semana en Córcega), i va obtenir premis Cèsar i elogis de la crítica el 2008 amb les dues parts de Mesrine, un drama criminal que ja protagonitzava Vincent Cassel. En aquesta pel·lícula, aquest bagatge es combina amb una altra de les seves passions: “Com a aficionat a la història, especialment al període que va de la Revolució a l’Imperi, ja coneixia el context en què va viure Vidocq”, explica als papers promocionals del film. Quan va rebre la proposta de fer un film sobre el personatge amb Cassel, ja el coneixia força. “És un home que diu que no –comenta–, que agafa el rumb del seu destí, es rebel·la contra el determinisme social. És un personatge en fugida, que busca la llibertat, i es pregunta quin és el preu que està disposat a pagar per obtenir-la.”

Un destí excepcional

Filmat amb impressionants decorats dels baixos fons de París que es combinen amb imatges digitals, El emperador de París se situa en el context històric d’una Europa que té por dels ideals de la Revolució Francesa i les ambicions de Napoleó. La simpatia de Richet pel personatge queda clara amb una frase de l’inici: “Les èpoques turbulentes són propícies per als destins excepcionals.”

Vidocq, que ja és famós per les seves fugues de presons, s’escapa una vegada més i és donat per mort. Temps després, intenta portar una vida honrada a París, però és reconegut per un antic company de presó i l’acusen d’un assassinat que no ha comès. Per intentar esborrar el seu mal nom i viure en llibertat, s’ofereix al cap de la policia de París per netejar els baixos fons de delinqüents.

La pel·lícula es beneficia d’escenes d’acció imaginatives i enèrgiques, sense els excessos habituals del gènere; grans secundaris com el poderós ministre Fouché, interpretat per Fabrice Luchini, o la falsa baronessa encarnada per Olga Kurylenko, i una trama plena d’intriga, amb moments íntims i algunes escenes èpiques, que contextualitzen aquesta història criminal en un dels imperis més poderosos de la història, en temps de la grandeur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA