Arts escèniques

El Festival Grec 2019 s’enfila fins els 138.000 espectadors

Consolida l’alta ocupació als espectacles a Montjuïc

Francesc Casadesús treballa en una propera edició més “íntima” amb Amèrica Llatina com a epicentre

El Festival Grec 2019 acomiadava dimecres, amb la doble funció d’aniversari de la companyia Parking Shakespeare al Teatre Grec, una edició que ha sumat 137.000 espectadors, comptant els espectacles ordinaris i la programació ‘paral·lela’. Això és, 20.000 assistents més que l’any passat, un 75% d’assistència mitjana i el mateix 90% registrat el 2018 als espectacles del Grec Montjuïc. L’increment de púbic s’explica, en part, per l’ampliació de les funcions al Teatre Grec, del nombre total d’espectacles -11 més que en l’última edició- i la incorporació de nous espais com el Palau de la Música o el MNAC. El director, Cesc Casadesús, està satisfet amb una edició “brillant”, però ha apuntat cap a una propera edició “més íntima” del festival on prevalgui “l’impacte emocional” i la proximitat. L’escena teatral i musical d’Amèrica Llatina serà la gran protagonista del Grec 2020.

Les xifres del Festival Grec 2019 apunten un creixement generalitzat de públics, en correspondència amb un increment del nombre d’espais escènics, espectacles i funcions. Destaca, en aquest darrer capítol, l’ampliació de funcions al Teatre Grec, que ha comportat un augment de públic en aquest espai fins als 37.577 espectadors. El conjunt del Grec Montjuïc s’ha mantingut en un altíssim 90% d’ocupació, del qual sobresurt el 97% que ha assolit la Sala Fabià Puigcerver del Teatre Lliure.

L’increment de públic respecte edicions anteriors es deu també en bona part a la incorporació de nous espais dins de Grec Ciutat com són el Palau de la Música, el Museu Marítim o l’Onyric-Teatre Condal i a l’augment de propostes totals del festival (92 aquest any, 11 més que el 2018). Sense els altíssims registres del Grec Montjuïc, la programació en sales de la ciutat també ha vist com creixia l’ocupació respecte l’any passat fins al 65%.

Francesc Casadesús s’ha congratulat al respecte, i ha apuntat que segueixen treballant perquè aquestes sales no facin servir el Grec de “paraigua” sinó que hi hagi una implicació del festival en aportació econòmica i en la línia de programació (ho ha exemplificat amb el pas de la companyia Les Antoniettes per La Villarroel, la programació de Jordi Casanovas al Teatre Goya o el salt d’Els Pirates a l‘Onyric Teatre Condal).

A banda, el programa Grec Paral·leles, amb 12.597 espectadors en total, també ha incrementat el públic respecte anys anteriors. En aquest apartat s’hi sumen les propostes com les d’Art i Part de projectes comunitaris, el White Bouncy Castle al MNAC o el concert d’Agustí Fernández a la Fundació Joan Miró.

Èxit de les companyies catalanes

Francesc Casadesús ha manifestat que el Grec 2019 ha estat un festival “brillant”, més enllà de la bona resposta del públic, pel “diàleg” entre grans propostes internacionals amb el talent local. “M’emporto la sensació que a les companyies de casa els hi ha anat molt bé. Parking Shakespeare, Sixto Paz, Les Antoniettes, T de Teatre...”, han tingut molt bona acollida en un festival que també “intenta ajudar els artistes d’aquí”, ha destacat el director. Molts dels seus espectacles tindran presència en la propera temporada teatral barcelonina, la qual cosa satisfà el director en la mesura que el festival esdevé prescriptor, quan no coproductor, de propostes d’èxit.

Segons Casadesús, a més, tenen indicis que enguany el certamen ha aconseguit atreure públic “nou”, a través de propostes més diverses. “El meu Grec és un festival de molta qualitat, però sense complexos, que pugui dialogar amb la diversitat; hem d’arribar a molta tipologia de públic”, ha reflexionat abans de marcar-se el repte “d’estirar més el fil” del nous formats i propostes arriscades que, assumeix, encara troben dificultats per atreure el públic.

Un Grec 2020 “més íntim”

Aquesta aposta, juntament amb “l’obsessió” de Casadesús per convocar el públic jove, formen part dels deures del festival per la propera edició. El Grec 2020 seguirà amb el “viatge” transoceànic que ha proposat el director des de la seva arribada, i virarà ara cap a l’Amèrica Llatina. “Tinc el 70% del festival fet”, ha presumit el director abans d’apuntar les línies mestres de la nova cita i algunes concrecions.

En el terreny conceptual, Casadesús ha proclamat que el festival que té al cap “és de molta més proximitat”. “Enguany ha estat de grans números i volums, i m’agradaria fer un festival molt més íntim potser més reflexiu i en espais més petits, igual com el teatre llatinoamericà que passa en espais petits, singulars o cases particulars”, ha avançat aquest dijous. “No sé què passarà amb les xifres, però d’entrada poso per davant la idea artística de generar impacte emocional i proximitat amb el públic”, s’ha compromès.

Quant a les línies de programació, el certamen s’enfoca “cap a Amèrica Llatina” i ja treballa en “diverses” coproduccions amb cinc festivals d’aquella regió: Festival de Teatre de Bogotà, Festival de Teatre Santiago A Mil (Santiago Xile), FIBA (Buenos Aires), Festival Internacional Cervantino (Mèxic), i el Festival de Teatre Ciutat de Rio de Janeiro.

“Imaginem un festival que parlarà de màgia, de realisme màgic, del més enllà, de la vida i la mort i què hi ha més enllà del que vivim cada dia; aquest és el punt de partida, i esperem que surtin bones idees”. Casadesús no ha volgut avançar noms concrets, però sí que ha apuntat que en l’àmbit musical hi haurà una combinació de propostes de cançó d’autor llatinoamericana, l’escena ‘trap’ d’aquells països, i ecos del 250 aniversari del naixement de Beethoven.

D’altra banda, Casadesús ha dit que és “probable” que l’espectacle inaugural de la propera edició del Festival d’Avinyó passi també pel festival Grec, ha anunciat que es repetirà col·laboració amb el Festival de Torroella de Montgrí i ha recordat que en coproducció amb el TNC portaran la nova producció d’‘Enter Achilles’, de Lloyd Newson, de la mà de la prestigiosa companyia de dansa contemporània Rambert, de Londres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda