Cinema

Crítica

cinema

Exploració d’un geni

L’any 1984, John McEnroe va arribar per primera i única vegada a la final de Roland Garros; jugant-la contra el flegmàtic Ivan Lendl, va guanyar fàcilment els dos primers sets, però després en va perdre tres. Què va passar? És ben sabut: McEnroe va desconcentrar-se protestant decisions arbitrals i sentint-se molest davant qualsevol soroll. Tanmateix, restava inèdita una filmació cinematogràfica d’aquella final (com també d’altres partits que el tennista nord-americà va disputar al mateix campionat) que mostra de manera detallada els moviments de McEnroe a la pista, les seves reaccions, la seva gestualitat com a reflex anímic: una exploració física que es fa psicològica que necessitava ser rescatada, però també pensada i analitzada. El realitzador d’aquelles imatges va ser Gil de Kermadec, pioner en la filmació del tennis per comprendre’n la tècnica i cineasta oficial de Roland Garros durant anys. Això mentre que Julien Faraut (un especialista en cinema esportiu amb la particularitat de tenir com a mestre Chris Marker, referent del cinema assagístic) va ser qui va trobar, gairebé per casualitat, aquest material (sense muntar i sense identificació) als arxius de l’Institut Nacional d’Esports francès.

És així que, a partir de com Gil de Kermadec va filmar John McEnroe, Julien Faraut crea L’Empire de la perfection (Buscando la perfección) desplegant una reflexió sobre la capacitat de la imatge cinematogràfica per fer veure una realitat, com ara el tennis, i en certa manera també sobre la personalitat de McEnroe. Fer veure o crear-ne una il·lusió? No deu ser per res que es comenci amb un aforisme de Godard: “El cinema menteix; l’esport, no.” Respecte a la personalitat del genial i controvertit tennista, Faraut cita Serge Daney, crític cinematogràfic i gran amant del tennis (va ser cronista de Roland Garros per al diari Libération) que considerava que McEnroe jugava com si lluités contra tothom. Faraut troba una semblança entre el tennista i el Jake La Motta encarnat per Robert de Niro a Toro salvaje, de Scorsese. I també fa present que Tom Hulce va inspirar-se en McEnroe per interpretar el jove Mozart a Amadeus, de Milos Forman. El resultat, en tot cas, és un film fascinant.

Buscando la perfección
Director: Julien Faraut
França, 2018


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA