Cinema

Crítica

cinema

Idealisme gastronòmic

El cocinero de los últimos deseos parteix d’una hipòtesi de ficció força artificiosa. Un cuiner japonès satisfà, certament, un últim desig: de moribunds (necessàriament rics, a més de poder gaudir amb el gust) que volen retrobar el sabor ideal del seu plat preferit. Amb el do de saber fer un plat havent-lo tastat un sol cop, tot i que ha de satisfer una cosa tan subjectiva com el record d’un gust aliè, ho fa a un preu milionari perquè ha de pagar els deutes derivats d’haver arruïnat un restaurant propi a causa d’una autoexigència extrema.

Havent perdut, de fet, el desig de cuinar, rep l’encàrrec de trobar les receptes que un cuiner va elaborar per un banquet imperial que havia de fer-se a la Manxúria annexionada pel Japó els anys trenta del segle passat. És així que, basant-se en una novel·la de Keïichi Tanaka, el film de Yojiro Takita (l’autor d’Okuribito, amb el qual va guanyar un Oscar l’any 2008) s’obre a una altra història que, com pot suposar-se, acabarà relacionada amb el cuiner desanimat encarnat per un actor (Kazunamu Ninomiya) desganat i hieràtic.

A mesura que, com en un joc de pistes, el cuiner dels últims desigs va descobrint la història amagada, l’espectador es pot sentir més o menys encuriosit i enganxat pel mecanisme narratiu, més simple, però, del que pot aparentar i, en tot cas, abocat a desenvolupar una doble trama de conspiracions i intrigues en el passat i en el present. Mentrestant, amb una música ensucrada, s’esdevenen una sèrie d’exclamacions estàtiques a propòsit d’uns plats exquisits, que voldríem provar, i diverses consideracions sobre l’idealisme gastronòmic (la cuina que podria agermanar tothom en contrast amb la realitat d’un món en conflicte per ambicions de poder i territorials) o sobre si el cuiner artista ha de crear en solitud o ha de confiar en els altres. De fet, és un d’aquells films en què tot es diu i es torna a dir per si no te n’has assabentat.

El cocinero de los últimos deseos
Director: Yojiro Takita. Intèrprets: Kazunari Ninomiya, Gou Ayano, Yoshi Oida, Hidetoshi Nishijima
Japó, 2017


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

obituari

Mor als 63 anys Laurent Cantet, Palma d’Or de Canes per ‘La classe’

París
CULTURA

La Mostra Nacional de Teatre Amateur compleix vint anys a Pineda

PINEDA DE MAR

Un tribunal anul·la la condemna contra el productor Harvey Weinstein

Nova York
Cultura

Mor Mike Pinder, cofundador i teclista de The Moody Blues

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona