Música

De Lennon a Lil Peep

L’In-Edit es nodreix de clàssics com ara Bowie, Miles i Cohen, penetra en l’era del ‘trap’ i es reivindica com a ‘algoritme’ en la 17a edició, que arrenca dijous

El festival presenta films sobre PJ Harvey, ZZ Top, David Crosby i Michael Hutchence
En la secció nacional hi concorren cintes sobre Chicho Sánchez Ferlosio i Gay Mercader

Els temps –una vegada més– estan canviant, i el Festival de Cine Documental Musical In-Edit s’esmerça a reflectir-ho amb alguns dels 51 documentals que, des d’aquest dijous i fins al dia 3, integren la 17a edició. És el cas, per exemple, d’Everybody’s Everything, un documental sobre el cantant de trap Lil Peep, mort l’any 2017 després d’una curta vida marcada per la depressió, les addiccions i les xarxes socials, que obre les portes de l’In-Edit a tota una nova generació d’artistes (i qui sap si també d’espectadors). Al film, produït per l’històric cineasta Terrence Malick i construït, en bona part, amb la mirada de l’avi del cantant, amb qui Lil Peep mantenia una corprenedora relació basada en la comprensió, se li ha concedit l’honor d’inaugurar, dijous, el festival als multicines Aribau.

Films, d’altra banda, ben pertinents per als temps actuals, i que es podran veure també al festival, el més nombrós de Catalunya quant a espectadors després de Sitges, són Who let the dogs out –una reflexió sobre el cada vegada més difuminat concepte d’autoria en la música popular– o Kate Nash: Underestimate the Girl, sobre els efectes dels períodes fugaços de fama i, també, els nous rols de les artistes femenines en el món de la música actual.

In-Edit, malgrat tot, continua recorrent a grans ídols de la història del pop per configurar els seus programes. Amb entrades ja exhaurides, es projectarà David Bowie: Finding Fame, incident en les experiències –bandes mod, mímica, commedia dell’arte, music hall– que van forjar la personalitat artística d’un jove David Jones. John Lennon and Yoko Ono: Above Us only Sky, d’altra banda, es vanagloria de ser la “crònica definitiva de la gravació d’Imagine”. Marianne & Leonard: Words of Love, per la seva part, revisa la relació de Leonard Cohen amb l’artista noruega –i musa– Marianne Ihlen a l’illa grega d’Hidra. I Birth of Cool, finalment, posa en perspectiva, amb material inèdit, la vida i obra de Miles Davis després que, en l’edició de l’any passat, un fantàstic film ho fes en la d’un altre tòtem del jazz: John Coltrane. L’In-Edit 2019 també revisarà la vida i miracles de David Crosby, ZZ Top, Teddy Pendergrass, Suzy Quatro, Michael Hutchence d’INXS, Swans i Suede.

La història, i no el nom

Un pilar de la filosofia In-Edit: els bon documentals, més que els noms, els fan les bones històries. És en aquest sentit, per tant, que algunes de les cintes més prometedores de l’edició d’enguany no tenen noms recognoscibles, però sí potents relats. És el cas, per exemple, de Mr. Jimmy, sobre com un guitarrista japonès ha dedicat tres dècades de la seva vida a emular fins al més insignificant detall el seu gran ídol, Jimmy Page de Led Zeppelin, o Gay Chorus Deep South, sobre la gira d’un cor d’homosexuals per les zones més conservadores dels Estats Units. La secció estatal, finalment, tindrà entre les cintes que hi competeixen Gay Mercader: El gran mercader del Rock and Roll, un documental sobre el gran pioner de la promoció de concerts internacionals a l’Estat, i Si me borrara el viento lo que yo canto, immersió de David Trueba en la història del cantautor Chicho Sánchez Ferlosio.

“Sabem on juguem”, esgrimia, fa uns dies en la presentació del festival, el director de l’In-Edit, Cristian Pascual, que ha vist com els documentals musicals, a diferència de quan va començar In-Edit l’any 2003, formen ja una part important de l’oferta de plataformes com ara Netflix, HBO, Amazon Prime i Movistar. “Celebrem que això estigui passant. Atès aquest volum ingent de continguts, nosaltres ens reivindiquem, però, com l’algoritme del documental musical.” Aliats més que enemics, però, In-Edit ha estrenat enguany via Netflix el primer projecte d’In-Edit Produccions (un documental sobre el grup infantil Parchís) i, aquests dies al festival, donarà a conèixer la seva nova aventura: Octavas, un film sobre la capacitat que té la música de transformar els estats d’ànim amb Fermin Muguruza, El Perro i Jorge Drexler de protagonistes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona