Cultura

Crítica

Deliciosa i mordaç lluita de classes

Considerat un autor maleït, el britànic Steven Berkoff (Londres, 1937) va estrenar Decadència a Londres el juliol del 1981 en l’inici del thatcherisme. El context polític i social del Regne Unit durant els anys vuitanta és cabdal en el text d’aquesta crítica punyent, en format de comèdia pensada per a dos actors per interpretar dues parelles, sobre l’aristocràcia i la lluita de classes en una societat, la britànica, encara ara molt classista i on les diferències socials perviuen i es remarquen amb els tòpics i l’accent. La parla indica si vas estudiar a l’internat i si el teu món s’hereta per llinatge. L’altra, l’anglès que mastega xiclet, de maneres rudes, ha escalat socialment i enveja un món al qual pot accedir, el de les gambes, el caviar, el xampany i la cacera de la guineu, però que mai li serà propi, com no ho serà l’accent o la distinció. A partir de les relacions del matrimoni entre Sybill i Steve, amb els seus respectius amants, Les i Helen, el text de Berkoff vol mostrar la decadència de l’alta societat britànica i dels seus governants conservadors. I els desemmascara, treu la careta a la dirigent classe alta britànica: racista, xenòfoba, antiirlandesa i antisemita. L’adaptació que n’ha fet Glòria Balañà i que Temporada Alta va estrenar divendres a La Planeta, amb uns excel·lents Carles Martínez i Míriam Alamany, recull aquesta essència del text de Berkoff i sobretot la seva vigència. En un moment de l’obra, Les descarregarà la ràbia perquè sap que no podrà ser mai com Steve, que encarna “el poder, la forma i la classe”. Decadència traspassa i si el text aconsegueix fer arribar tots aquests matisos és mèrit de la traducció, amb una gran riquesa en les expressions i el llenguatge de caràcter més sexual, que el fan deliciós i no llibertí.

Decadència
Director: Glòria Balañà
29 de novembre a La Planeta


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Sobre la intolerància

barcelona
Tres traumes, tres llibretes

Tres traumes, tres llibretes

Barcelona

Llavors va arribar ella

girona

La connexió amb el Japó

Tòquio

Tres traumes, tres llibretes

Barcelona
Crònica

Quan els actors es multipliquen

Girona

Classicisme i bellesa de Mizoguchi

Girona

La base científica de l’amor, al Caixafòrum

Girona

‘Va d’Ovidi’ homenatja el cantautor amb una barreja de música, poesia i reflexions al Barnasants

Barcelona