Art

Doble moral, a Malta i aquí

La Casa de Cultura inaugura la Biennal d’Art, amb la visió crítica de Ro Caminal

Les imatges mostren blocs de pisos en construcció, amb grues a ple rendiment i manobres africans enfilats als andamis. Podrien ser imatges captades en qualsevol punt de l’Estat espanyol en plena bombolla immobiliària, però és Sliema, una localitat situada a la zona més turística de Malta. Com diu l’artista Ro Caminal (Barcelona, 1966), autora de les esmentades imatges –que formen part d’In Limbus Melita, l’obra guanyadora de la Biennal d’Art de Girona 2019–, aquest petit estat insular “megacatòlic” treu força rendiment dels immigrants que arriben tot sovint “per error” al limbe maltès, i en canvi no facilita la seva integració com a ciutadans –la gran majoria treballen sense contracte– i reté els refugiats en centres de detenció, on sovint són maltractats. L’àudio que ha triat Caminal per al vídeo prové, en canvi, de les campanyes amb què el govern maltès dona la benvinguda a altres visitants ben diferents: els inversors. És una “doble moral” evidentment no exclusiva de Malta –on Caminal va anar a fer una residència artística en el marc de la capitalitat cultural europea de La Valletta–, i evidentment aquesta videoinstal·lació apel·la la consciència de l’espectador sobre problemes més amplis i més pròxims.

L’obra de Caminal tanca la primera part de l’exposició de la desena Biennal d’Art de Girona, inaugurada ahir a la Casa de Cultura, que en el primer tram mostra també les altres deu obres triades enguany –entre elles, Spanish chronovisor, de Simon Contra, presidida per un jove Carles Puigdemont–, mentre que la part final inclou les obres premiades en les nou edicions anteriors de la Biennal, des del 1989: un bon balanç.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.