Cinema

L’avi era missatger

Sam Mendes ha guanyat el Globus d’Or a millor pel·lícula i director amb ‘1917’, un drama bèl·lic rodat en un sol pla seqüència i inspirat en històries del seu avi

Avui s’estrena la pel·lícula de Sam Mendes 1917, amb què ja ha guanyat el Globus d’Or a millor film dramàtic i millor director. Tot apunta que serà un candidat fort a guanyar també els Oscar en les mateixes categories, amb permís de Quentin Tarantino i Martin Scorsese.

“Els nostres protagonistes emprenen un viatge perillós per territori enemic amb la missió de lliurar un missatge vital per salvar 1.600 soldats i la nostra càmera mai els abandona. Volia acompanyar-los a cada pas i a cada alenada que agafessin, i el director de fotografia, Roger Deakins, i jo vam parlar de com filmar 1917 de manera que el públic se sentís al més immers possible en l’acció. La vam dissenyar per acostar els espectadors al màxim possible a l’experiència dels protagonistes. Ha estat la feina més emocionant de la meva vida.” Amb aquestes paraules és com el britànic Sam Mendes defineix i sintetitza la seva pel·lícula, rodada –aparentment– en una sola seqüència.

Mendes, director de films com ara Revolutionary road, dos de la saga de James Bond (Skyfall i Spectre) i American beauty, amb què ja va guanyar cinc premis Oscar, entre els quals, millor pel·lícula i director, s’ha inspirat per a 1917 en les històries que el seu avi li va explicar sobre la Primera Guerra Mundial, en què va ser caporal. Tenia només 19 anys i, en ser molt baixet, el van triar per fer de missatger a peu al Front Occidental. I aquestes històries de corredisses entre boirines de record i fum de morter van inspirar el cineasta a escriure el guió de 1917, juntament amb Krysty Wilson-Cairns, col·laboradora seva habitual. Van preparar una documentació extensa, al Museu Imperial de la Guerra de Londres, visitant l’espai on té lloc l’acció i buscant més testimonis escrits.

Tot i que, com la majoria de pel·lícules del gènere bèl·lic, és una mica coral, els dos protagonistes principals són George MacKay, que interpreta el caporal Schofield, que seria l’avi de Mendes, i Dean-Charles Chapman, que fa de caporal Blake.

La crítica ha destacat el virtuosisme visual que travessa el metratge de punta a punta. Una alçada tècnica que permet oferir l’horror i, alhora, la bellesa de la guerra. Per tot plegat, sembla evident que 1917 serà una de les pel·lícules del gènere bèl·lic que esdevindran un clàssic, al costat de títols com Apocalypse now, Camins de glòria, Platoon, El pont del riu Kwai, La jaqueta metàl·lica i Salvem el soldat Ryan, per posar alguns exemples.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona