Cultura

Ballar ‘contact’ amb folklore

Kukai Dantza presenta la versió escènica d’‘Erritu’ amb el Cor de Noies de l’Orfeó

‘Erritu’ (‘Ritual’ en basc)es va representar a dins d’un cràter al Sismògraf. Ara arriba en versió escenari

Sharon Fridman és un coreògraf contemporani que es caracteritza per una dansa molt física, en què la inèrcia d’un cos trasllada el moviment a l’altre, en una acció de contact. Kukai Dantza l’ha convidat perquè contamini les seves arrels de dansa folklòrica. Erritu es presenta en versió escènica des d’avui i fins diumenge al Mercat de les Flors. L’actuació té un atractiu afegit: el Cor de Noies de l’Orfeó actua en directe en aquesta obra, que demana una concentració absoluta (perquè s’alterna partitura escrita amb improvisada). El músic David Azurza connecta entre el cor i els ballarins.

L’aventura de casar dues formes, aparentment tan antagòniques, podria ser considerada agosarada si no es conegués la trajectòria de Kukai. A Catalunya s’han vist produccions com la que va coreografiar amb Cesc Gelabert (Gelajauziak), els Brodas (Topa) i, sobretot, amb Marcos Morau (Oskara), entre molts altres coreògrafs professionals. Per poder avançar un projecte, es donen un temps perquè el coreògraf conegui la tradició i la cultura basca mentre ells van trobant punts de connexió amb el treball del coreògraf. A partir de llavors, entren a la sala d’assaig per provar com casen les connexions.

Erritu (Ritual en basc) ja es va poder veure al cràter d’un volcà al Sismògraf d’Olot i a la Seu de Manresa (Fira Mediterrània). L’obra, en què intervenen sis ballarins, s’ha adaptat a l’escenari però, segons el director de la companyia Jon Maya Stein, es manté el to d’especificitat perquè la peça aconsegueix connectar amb el públic amb profunda espiritualitat.

Maya admet que Kukai Dantza gaudeix d’una envejada estabilitat. Des que van estrenar la primera producció, el novembre del 2002, s’han mantingut a Errenteria, amb un projecte que conserva actius tots els ballarins fundadors. La companyia ha crescut amb ells.

Kukai neix de les arrels de dansa basca però no balla de la forma tradicional. Tot i així, Jon Maya es defineix com un “dantzari”. Tots els pobles, “amb millor o pitjor salut”, tenen associacions que practiquen la dansa folklòrica, i s’ensenya com qui practica claqué o contemporània. Les cantaires de l’Orfeó celebren intervenir en aquestes produccions que els posen nous reptes i trenquen la rigidesa d’una presentació formal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Rosalía publica ‘TKN’, nova cançó i videoclip amb el raper Travis Scott

barcelona
DAURA MANGARA
CANTANT I COMPOSITOR BANYOLÍ D’ORIGEN GAMBIÀ, DEBUTARÀ AVIAT AMB EL DISC ‘POESIA PER BANDITS’

“El racisme és com un vell amic que no falla mai: sempre et puteja”

Kumbara posa la primera llavor d’un nou so, entre llatí, jamaicà i electrònic

girona
Ferran Garcia Sevilla
ARTISTA

“Art és ja un terme banal”

barcelona

Els CaixaForum reobriran l’1 de juny i el Macba, el dia 3

barcelona

La Cantada d’Havaneres de Calella tampoc es farà aquest any

PALAFRUGELL

Neix un web per agrupar iniciatives culturals

Girona

La literatura dels PPCC

Barcelona
LA MÚSICA

Jarabe de Palo torna amb valentia