Arts escèniques

Crítica

dansa

Ulisses a Gernika

Amb Azurza i Les noies de l’Orfeó. ‘erritu’ esdevé un assaig vivencial

La boira s’apressa a cobrir l’escenari. Els ballarins, hipnotitzats pel cant d’una veu ancestral i poderosa, entren en una mena de catarsi que els du a repetir una i una altra vegada el moviment que, des de temps immemorials, abraça l’existència. És la dansa ritual, la dansa que germina en el moment que l’ésser humà pren consciència del seu ser i estar, de l’harmonia amb la natura, de la fugacitat del temps, però sobretot, de la consciència de pertinença a una comunitat.

Erritu, el darrer treball de la companyia basca Kukai Dantza –Premio Nacional de Danza 2017–, en col·laboració amb el prestigiós coreògraf israelià Sharon Fridman, esdevé un viatge vital que troba en la dansa de vocació religiosa o profana –les faldilles que duen recorden l’abillament masculí de les escultures sumèries–, la seva màxima expressió. Així, i malgrat la diferència entre ambdues cultures –la basca i la israelita–, l’espectacle s’erigeix en una equilibrada i reeixida proposta que troba en el moviment, la música coral i l’arquitectura la seva inspiració. El gest dels ballarins és, també, el gest del qual ens parlà Gaston Bachelard a L’Intuition de l’instant: “La realitat del temps humà està arrelada en l’instant i suspesa entre dos no-res”; un temps, doncs, comprimit que conté passat, present i futur. Amb les veus encisadores de David Azurza, del Cor de Noies de l’Orfeó Català –a qui la companyia ha convidat a participar en la seva estrena a Barcelona–, la coreografia de Fridman i l’excel·lent interpretació dels ballarins –amb Jon Maya al capdavant–, Erritu esdevé un assaig vivencial que troba en el ritus un vas comunicant pel qual fluctua el coneixement. En la cultura popular, en les danses, en les músiques i les cançons, l’home diposita el llegat d’una experiència, però també de totes aquelles emocions a través de les quals podem llegir l’avenir de la nostra presència al món.

Kukai Dantza té molt camí a fer, però la recerca feta fins avui i l’esperit experimental que imposen al seu treball no pot fer altra cosa que seguir. Aurrera! (Endavant!)

Erritu
Companyia: Kukai Dantza
Coreògraf: Sharon Fridman
Divendres, 21 d febrer, a la sala MAC del Mercat de les Flors. Barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

DANSA

El Mercat convida dues coreografies noruegues a ballar complexes celebracions

BARCELONA
cultura

Collboni esquiva reunir-se amb els impulsors de la campanya Salvem el Museu del Disseny

barcelona
Cinema

El BCN Film Fest obre portes i espera Meg Ryan

barcelona
Mònica Soler Ranzani
Novel·lista

“Faig ficció, però em preocupa molt la versemblança”

Barcelona

Model i artista amb final feliç

Barcelona
ARTS EN VIU

Ròmbic produeix un ‘site specific’ amb 10 titellaires pel seu desè aniversari

BARCELONA
sant feliu de guíxols

Dani Fernández, La Oreja de Van Gogh i Nil Moliner, al 2n Idilic Festival

sant feliu de guíxols
mostra

Nova exposició permanent a la Fundació Josep Pla de Palafrugell

Palafrugell
Crítica

Lloança al gran misteri