Cinema

De Lovecraft al més enllà

Mor Stuart Gordon, director de cinema de terror de culte, que es va donar a conèixer amb ‘Re-animator’

Circumscrit sovint al terror de sèrie B, va impulsar el debut de David Mamet a Chicago

En l’univers del fantàstic que descrivia el cineasta James Wan, una comunitat de fans d’arreu del món que comparteixen la passió pel gènere i parlen un mateix llenguatge, Stuart Gordon, mort abans-d’ahir als 72 anys, hi ocupa un lloc especial des del 1985, quan va estrenar Re-animator. Basat en un relat d’un dels profetes del gènere, l’escriptor H.P. Lovecraft, primer havia de ser una obra de teatre; després, una sèrie, i va acabar convertint-se en el seu film de debut. Abordava amb realisme, humor negre i dosis generoses de sang i fetge un tema recurrent del cinema fantàstic, els morts que tornen a la vida, a través de la història d’un metge que experimentava amb una fórmula per reanimar cadàvers. La cinta va ser guardonada amb el premi a la millor pel·lícula del Festival de Sitges.

La història tindria seqüeles com ara La novia de Re-animator, dirigida per Brian Yuzna, però Stuart Gordon, se’n va mantenir al marge. Sí que va tornar a Lovecraft amb Re-Sonator - From Beyond (Des del més enllà), estrenada el 1986. Però, tal com els va passar a altres cineastes, va debutar molt amunt –en popularitat i elogis de la crítica– i des de llavors la seva carrera va anar majoritàriament de baixada, sovint circumscrita als territoris de la sèrie B, amb excepcions –almenys en l’aspecte comercial– com ara Cariño, he encogido a los niños (1989), de la qual era guionista original (amb Brian Yuzna, amb qui sovint va col·laborar), en va produir la seqüela i va dirigir un spin-off per a la televisió.

Nascut a Chicago el 1947, Stuart Gordon va morir abans-d’ahir en aquesta ciutat als 72 anys. Procedent del teatre, va fundar la seva primera companyia el 1968, Screw Theater, amb la qual va fer una adaptació antibel·licista de Peter Pan que el va portar a ser detingut per obscenitat, amb la seva dona, Carolyn Purdy. Després van formar Organic Theater, que van mantenir en actiu durant 16 anys i amb la qual, entre altres coses, van impulsar la carrera de David Mamet en estrenar a Chicago el 1974 la seva primera obra, Perversions sexuals a Chicago. Trenta anys després, el 2005, Gordon va estrenar Edmond, adaptació d’una obra de Mamet amb guió del mateix dramaturg, protagonitzada per William H. Macy, Julia Stiles i Joe Mantegna.

El film de terror Dolls (1987); els de ciència-ficció Robot Jox (1990), Fortaleza infernal (1992, amb Christopher Lambert) i Space truckers (1996, amb Dennis Hopper), i Dagón, la secta del mar (2001), amb producció catalana de Fantastic Factory, són altres títols de la seva filmografia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les cares diverses del ‘true crime’

Barcelona
novetat editorial

L’assassí més famós d’Irlanda, radiografiat

Barcelona
Laia Vilaseca
Novel·lista

Laia Vilaseca: “Escrivint, continuo sent jardinera i no arquitecta”

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica

BARCELONA
música

El nou festival Guixolstronic proposa 12 hores de música electrònica

st feliu de guíxols
cultura

L’associació de museòlegs, sobre el polèmic canvi d’orientació del Museu del Disseny: “Caldrà esperar a que es presenti el projecte definitiu”

barcelona
Música

El Festival de Prada s’estén i ofereix concerts sense fronteres

Girona
DANSA

El Sismògraf convoca a respirar amb la natura i a flirtejar amb la tecnologia

OLOT
Crítica
música

Sostinguts per l’estiu

GIRONA