Llibres

Sant Jordi confinat

Sant Jordi és una festa més enllà de les vendes, però s’han buscat maneres de minimitzar la crisi

Des de casa també es podran veure presentacions de novetats

La xarxa serà el sistema més utilitzat

La proposta #llibresalaire vol que sortim al balcó a llegir

Avui és Sant Jordi, un Sant Jordi mar­cat per la pandèmia, pel con­fi­na­ment, un Sant Jordi que no serà recor­dat pels lli­bres, les roses i la gent al car­rer. Mal­grat això, és Sant Jordi i no som un poble que es deixi sot­me­tre fàcil­ment per les cir­cumstàncies. Influïdes per la capa­ci­tat de superació, han flo­rit tot d’ini­ci­a­ti­ves per poder cele­brar la diada, sigui com sigui.

La llista d’opci­ons per ven­dre lli­bres via inter­net s’ha anat ampli­ant des que van pre­sen­tar Lli­bre­ries Ober­tes, amb una oferta de 7.300 títols i 452 lli­bre­ries de tot Cata­lu­nya on poder-los com­prar. Una ini­ci­a­tiva de la coo­pe­ra­tiva Som que, un cop Òmnium Cul­tu­ral (que injec­tarà mig milió d’euros a les lli­bre­ries) va assu­mir la ini­ci­a­tiva, ha aug­men­tat les ven­des fins a gai­rebé asso­lir els 30.000 títols que es van pro­po­sar.

En prin­cipi, la falta d’uni­tat ten­deix a res­tar, però en el cas del lli­bres podria sumar. Un tema que es plan­teja en comu­ni­cats com ara #sant­jor­di­etstu, Des­con­fi­nem els Lli­bres i d’altres eme­sos pel Gremi d’Edi­tors i pel Gremi de Lli­bre­ters. Pre­ci­sa­ment, el Gremi de Lli­bre­ters de Cata­lu­nya pro­posa #sen­se­pa­ra­des­pe­ro­sen­se­pa­rar, en què les lli­bre­ries agre­mi­a­des ofe­rei­xen títols a través dels seus webs. Com passa amb altres cri­des, com ara la ini­ci­ada per l’edi­to­rial Coma­ne­gra (a la qual s’han sumat deu edi­to­ri­als), #Adop­taU­na­Lli­bre­ria, que aposta per l’envi­a­ment de lli­bres a casa, com­plint amb totes les pre­ven­ci­ons sanitàries, natu­ral­ment.

El grup d’edi­to­ri­als de Lle­gir en Català pro­po­sen #Obrim­Fi­nes­tres, ali­ats amb el por­tal Libe­lista (ja en actiu molt abans de la pandèmia), i dema­nen la com­pra de lli­bres. I, pel que fa a la venda en línia, a més d’aquests casos citats, hi ha Fnac i la tot­po­de­rosa Ama­zon. Només una pin­ze­llada nega­tiva. Segons una enquesta de TV3 i Cata­lu­nya Ràdio, més del 60% dels cata­lans no com­prarà ni lli­bre ni rosa i, dels que tenen la intenció de fer-ho, més del 50% com­prarà a través d’Ama­zon...

Acti­vi­tats vari­a­des

Com que no tot són les ven­des, que també hi ha la festa, repas­sem algu­nes de les ini­ci­a­ti­ves pro­po­sa­des des de dife­rents sec­tors. N’hi ha que dema­nen par­ti­ci­pació ciu­ta­dana i altres ofe­rei­xen poder veure o fins i tot interac­ci­o­nar amb molts autors.

El govern de la Gene­ra­li­tat pre­senta dife­rents pro­pos­tes per gau­dir de la diada de manera vir­tual, com ara amb l’acti­vi­tat de lec­tura Lle­tres Lliu­res. El pre­si­dent Quim Torra obrirà la par­ti­ci­pació ins­ti­tu­ci­o­nal amb una lec­tura que enre­gis­trarà en vídeo amb tex­tos de Josep Car­ner i Simona Gay. També ofe­rei­xen una visita, guiada i vir­tual, al Palau de la Gene­ra­li­tat i als dracs de Bar­ce­lona i, entre mol­tes altres acti­vi­tats, el Depar­ta­ment de Salut con­vida els ciu­ta­dans a escriure relats d’agraïment dedi­cats al per­so­nal sani­tari que lluita con­tra “el drac del coro­na­vi­rus”.

La pro­posta popu­lar #lli­bre­sa­laire vol que avui, entre les dotze del mig­dia i les sis de la tarda, tot­hom que ho vul­gui surti a les fines­tres, els ter­rats, els patis o els bal­cons, sense tren­car el con­fi­na­ment, i lle­geixi en veu alta un frag­ment d’un lli­bre o un poema i, al final, aplau­deixi i cridi el nom de la seva lli­bre­ria de referència.

Per als més petits, un gran actiu cul­tu­ral de la cita, hi ha el compte de Twit­ter que ha creat Pat Vila Armangué, @Sant­Jor­di­a­Casa. L’objec­tiu és que els més menuts no inter­rom­pin la tra­dició de la cele­bració de la diada de Sant Jordi a la vegada que se’ls trans­met el valor de la soli­da­ri­tat. Amb el lema Aquest Sant Jordi mata­rem el pit­jor drac, es tracta de mun­tar una parada de lli­bres a casa, en un racó espe­cial i amb con­tes de la bibli­o­teca infan­til de la família. L’objec­tiu és que cada parada caso­lana esti­gui deco­rada i pin­tada pels nens i nenes, i amb gar­lan­des, senye­res, roses de paper... I enviar les fotos.

Sant Jordi: lli­bres en xarxa omplirà les xar­xes soci­als de Bar­ce­lona Ciu­tat de la Lite­ra­tura, Bibli­o­te­ques de Bar­ce­lona i Bar­ce­lona Cul­tura de reco­ma­na­ci­ons literàries en la veu d’autors i bibli­o­te­ca­ris.

I les edi­to­ri­als, de manera indi­vi­dual o per grups, no fal­ta­ran a la cita amb l’apor­tació de vídeos de pre­sen­tació dels autors i d’entre­vis­tes en directe, en la majo­ria de casos via Ins­ta­gram. Per exem­ple, Tigre de Paper ha pre­pa­rat una marató de pre­sen­ta­ci­ons de lli­bres plens de pro­pos­tes radi­cals. Mol­tes edi­to­ri­als faran les seves pre­sen­ta­ci­ons, fir­mes i ver­muts vir­tu­als, com ara Angle Edi­to­rial, Grup Enci­clopèdia, Ara Lli­bres, Edi­ci­ons de 1984, Edebé...

Els gran grups, com sem­pre, seran els que acu­mu­lin més nòmina d’autors. Pen­guin Ran­dom House ofe­reix una gran festa en directe amb més de 80 autors, a més de peri­o­dis­tes cul­tu­rals, a l’espai vir­tual Casa Tomada, que durarà de dos quarts de deu del matí a les deu de la nit, amb dues pro­gra­ma­ci­ons en paral·lel, als Ins­ta­gram @Megus­ta­leer i @Magra­da­lle­gir.

En la mateixa línia, Grup62 i Pla­neta, de les onze del matí a dos quarts de nou del ves­pre, han pre­pa­rat 60 acti­vi­tats amb més de 70 autors per man­te­nir ben viu el dia més impor­tant per als amants de la lec­tura, amb pre­sen­ta­ci­ons en directe i dedi­catòries de lli­bres. Des de l’Ins­ta­gram de Grup62, la peri­o­dista Anna Gui­tart par­larà en directe amb onze autors que pre­sen­ta­ran les seves nove­tats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia