Arts escèniques

Òpera, assegurada

La temporada del Liceu prova d’alternar les grans veus i títols de repertori amb les primeres apostes de Víctor García de Gomar i una capacitat que serà dinàmica

‘Don Giovanni’,‘La Bohème’ o ‘La Traviata’ comparteixen cartell amb ‘Lessons on love and violence’
El tancament forçat costarà uns 16 milions d’euros al Liceu. No hi ha pla B si cal reduir més la capacitat

La temporada al Liceu 2020/21 està assegurada. S’ha previst una arrencada prudent (de concerts i òperes sense escenificar) amb una capacitat màxima del 50% (podria arribar fins al 60% si s’aconsegueix ajuntar per unitats familiars). Don Giovanni, el 23 d’octubre, serà el primer títol, que té un format menor de l’habitual i garanteix la distància física entre els intèrprets. A partir del març, ja amb la intenció que la capacitat sigui del 100% (perquè es calcula que ja hi haurà tractament o vacuna per a la Covid-19) arribaran els títols del gran repertori: La Bohème, Otello, la nova producció Lucia di Lammermoor, La Traviata i Tanhäuser.

El Liceu continua fent valdre les grans veus, i convidarà alguns dels noms més aclamats de l’escena operística actual, entre els quals destaquen Anna Netrebko, Sondra Radvanovsky, Javier Camarena, Nadine Sierra, Carlos Álvarez, Miah Persson, Kristina Mkhitaryan, John Osborn, Krassimira Stoyanova, Stefan Vinke, Anita Hartig o Christopher Maltman. També rebrà directors aclamats, com ara Christof Loy, Laurent Pelly, Robert Carsen, David McVicar o Àlex Ollé, i les batutes més internacionals, entre les quals destaquen Josep Pons, Speranza Scappucci, William Christie o Jordi Savall.

Segons l’enquesta feta pel Liceu als seus espectadors, el 75% dels abonats pensen tornar al Liceu un cop obri les portes; i un 50% en el cas de no abonats. El director general, Valentí Oviedo, ha previst una fórmula per donar garantia que els abonats tinguin preferència per comprar els diferents abonaments (a partir d’ahir mateix). Podran alliberar-los fins al setembre per tornar-los a oferir a nous abonats o espectadors puntuals.

Lessons of love and violence, de George Benjamin i Martin Crimp, és l’esperada nova coproducció del Liceu que conduirà Josep Pons, com a director musical. Suposa el debut al Liceu de Katie Mitchell, una directora escènica molt celebrada per Àlex Ollé (el 2018 es va poder veure al Grec Ombra (parla Euridice) al Teatre Lliure).

Ollé recuperarà una versió de La Bohème. Per a temporades vinents, com a artista resident, també rescatarà Norma (estrenada el 2016) i signarà una nova producció del Liceu amb Lady Macbeth. La seva assistència artística encara inclou una altra reposició (que no s’ha anunciat) i és molt probable que també se’l convidi a dirigir una altra òpera en aquest període.

Tres grans directors d’escena com David McVicar (La Traviata), Robert Carsen (Tannhäuser)i Laurent Pelly (Les contes d’Hoffmann) capitalitzen el cartell. Per García de Gomar, cal fer mirades noves als títols de repertori. I també atendre les noves composicions perquè l’òpera sempre reflexioni sobre la societat actual.

Josep Pons (l’únic de la cúpula anterior del Liceu, des dels canvis iniciats fa tres anys amb la direcció d’un nou director general) celebra que aquesta serà la primera temporada en què les actuacions simfòniques i de cambra ja s’integraran de manera regular al cartell del Liceu. En realitat, els músics (també en formats de cambra) es van projectant fora del mateix equipament líric de la Rambla.

El Liceu calcula que el tancament forçós del Liceu li ha costat 12 milions la temporada 2019/20. L’arrencada del 2020/21 els obligarà a reduir la partida d’entrades en 3,5 milions d’euros. Per poder fer front a aquesta reducció d’ingressos, han retallat el pressupost dels 50 milions previstos als 44. De les 210 funcions de cada temporada, es passarà a 175. Ollé i García de Gomar tenen clar la vessant educativa pendent per fer més atractiva l’òpera. Per això es recupera El monstre al laberint d’òpera comunitària i s’estrena un nou treball d’òpera per a nens de 3 a 5 anys, encarregat a Juan Pablo Mendiola.

La línia argumental de tota la temporada és l’obsessió humana, aquella passió humana inexplicable per la qual, per exemple, Monet va pintar fins a 250 vegades els nenúfars. Aquesta línia argumental servirà per bastir les línies complementàries a l’òpera, sigui amb recitals de poemes de Joan Margarit que també mirarà de contagiar de poesia els diferents departaments del Liceu) o amb una majestuosa aranya de Louise Bourgeois a la Sala de Miralls (germana de les que envolten el Guggenheim de Bilbao...).

Indicis del que serà el segell del ‘nou’ Liceu

L’equip de Víctor García de Gomar admet que la temporada 2020/21 encara és de transició. Però ja ha pogut introduir alguns elements del seu projecte que apunten al “nou segell del Liceu”, en paraules d’Àlex Ollé, director de La Fura dels Baus i artista resident al Liceu les pròximes quatre temporades.

Centre d’arts

Al costat de l’òpera, es convoca artistes, com el poeta Joan Margarit o la fotògrafa Laia Abril, per convertir l’àgora en un centre d’art al cor de la Rambla que arribarà a qüestionar l’actualitat de l’òpera al segle XXI.

Més dansa

Hi haurà tres peces de dansa, dues amb l’Orquestra del Liceu tocant en directe: Oneguin, Solstice, de Blanca Li, i una nova versió d’El llac dels cignes amb els Ballet Nacional Txec.

Vermut a la terrassa

Chicuelo, Raül Fernández Refree i Hidrogenesse seran tres convidats que actuaran per a unes 150 persones la primavera vinent a la terrassa. Hi ha el compromís que, al final de cada concert, s’atreveixin a tocar òpera, sota el seu prisma musical.

Òpera d’aquí i ara

Es repeteix la col·laboració amb Òpera de Butxaca i Noves Creacions. S’ha encarregat sis partitures per a Sis solos soles. seran peces breus de microòpera, que permetrà traslladar el públic en grups de 50 per tot el teatre. Els sis solos ensenyaran les vulnerabilitats de les dones, en diferents moments de la seva vida.

També, musical

El juliol del 2021 també es programarà una versió de My fair lady, amb la intenció de fer-se atractiu a nous públics.

Transversalitat

També la programació simfònica i de cambra insisteix en la transversalitat de corrents musicals. Les tres peces triades van ser pensades per a coreografies. Destaca, però, la gira de l’Orquestra Simfònica del Liceu amb Marc Minkowski per Reus, Lleida i Girona interpretant peces de Mozart (Júpiter) i Txaikovski (Patètica) o Jordi Savall al Liceu amb la 8a i 9a simfonies de Beethoven.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona