Llibres

Un tast de...

‘Doggerland’, Élisabeth Fihol

Conduint pel nord d’Europa

Doggerland
Anagrama
Autora:
Élisabeth Fihol
Traducció:
Albert Pejó
Gènere:
novel·la
Pàgines:
256
Preu:
18,90 €
Desembre del 2013. La depressió atmosfèrica batejada ‘Xaver’ s’acosta al nord d’Europa convertida en una bomba meteorològica. Des del Met Office d’Exeter, Ted Hamilton és un dels meteoròlegs encarregats de donar l’alerta. I avisa també la seva germana Margaret, professora de la Universitat de Saint Andrews, que té previst viatjar a Dinamarca per fer una conferència sobre Doggerland, una porció de terra que unia les costes del Regne Unit i el continent durant el Mesolític i que va acabar engolida per les aigües de l’oceà. A Dinamarca, la Margaret coincidirà amb Marc Berthelot, la seva parella durant els anys d’estudiants.
“El vent bufa i desvia els vehicles de la dreta cap al carril de l’esquerra, empeny els camions. En Marc aguanta el volant amb força i accelera. Com si la velocitat li permetés dominar millor la trajectòria

Ha obert el Volvo a distància i ha tan­cat la porta del vehi­cle sense haver-se tret encara la parca. Lla­vors ho ha fet, i s’ha posat còmode. En sor­tir del des­patx d’en Niels Jen­sen, la pluja havia aug­men­tat d’inten­si­tat, i l’ha sorprès la força del vent que se li ha pre­ci­pi­tat a sobre a la can­to­nada de l’edi­fici com si l’esperés, com si volgués com­pli­car-li expres­sa­ment el recor­re­gut ja prou tortuós a través de la immensa gespa al des­co­bert que s’este­nia davant seu fins al cotxe, una gespa recor­re­guda per cami­nals sinu­o­sos, per on els estu­di­ants avançaven amb penes i tre­balls. Ara cir­cula per l’auto­pista en direcció sud. Amb cada ratxa de vent, el cotxe es des­plaça a l’esquerra. Hi ha cen­te­nars de tràilers que bai­xen en fila índia o que pugen per aquest eix lon­gi­tu­di­nal que recorre Jutlàndia de baix a dalt, tallat al mig per un eix trans­ver­sal que uneix el port d’Esb­jerg amb el de Malmö, a Suècia, i que salta tres braços de mar. En Marc deixa enrere Aar­hus, que se les heu amb el que ja és molt més que una ven­tada. Dar­rere el vidre, el pai­satge és sor­pre­nent­ment pla, amb una quadrícula de prats i sem­brats i file­res d’arbres de tant en tant. En Marc es con­cen­tra, sac­se­jat a cada avançament i amb la visi­bi­li­tat reduïda pels esquit­xos d’aigua. L’eixu­ga­pa­ra­bri­ses s’embala i després recu­pera un ritme més suau. La península de Jutlàndia apunta a Noru­ega, i ell baixa. I a banda i banda, tots aquests cami­ons i semi­re­molcs en trànsit cap a les grans pla­nu­res de l’Europa del Nord, de les quals Jutlàndia és una mena d’excrescència, com una pro­lon­gació de Sch­leswig-Hols­tein, que encara era una província danesa abans de la Guerra dels Ducats i que Dina­marca va per­dre. I amb ella, la sor­tida al mar del Nord que ofe­ria el port d’Ham­burg. Per això es va pren­dre la decisió de cons­truir Esb­jerg, que va ser el seu refugi durant molt de temps perquè al cen­tre històric hi ha una casa en con­cret que des­taca entre totes les altres. Molt després d’haver ple­gat de Maersk Dri­lling, una filial del gegant danès Maersk espe­ci­a­lit­zada en per­fo­ra­ci­ons, ara hi tor­nava. Quan vivia a Sta­van­ger hi arri­bava en tres hores, amb el ferri. En Marc cir­cula tota l’estona pel car­ril de l’esquerra, vigi­lant la tanca de segu­re­tat i les ban­da­des dels cami­ons, la força de les ràfegues de vent segueix aug­men­tant, i això només és el prin­cipi. Durant molt de temps, Esb­jerg va ser aquell punt del mapa que li ser­via de referència, que tenia valor de punt d’anco­ratge. En Marc està agraït a Prússia i als prus­si­ans. Perquè, ima­gi­nem que no hagues­sin gua­nyat i que aquell dia Dina­marca no hagués que­dat reduïda a la mínima expressió, limi­tada als ports del Bàltic, Aar­hus i Copen­ha­guen, sense res d’interes­sant a l’altra banda, la del mar del Nord; ima­gi­nem que els dane­sos no hagues­sin per­dut Sch­leswig-Hols­tein i la seva ober­tura al mar: ales­ho­res no hau­rien fun­dat Esb­jerg. El seu par­la­ment no hau­ria votat, el 1868, l’exca­vació d’un gran port comer­cial per subs­ti­tuir un embrió de moll i deu caba­nes de pes­ca­dors que hi havia. I els camps de dar­rere el port no hau­rien estat par­cel·lats ni s’hi hau­rien traçat dese­nes de car­rers en angle recte dins d’un perímetre d’uns dos quilòmetres per tres, que deli­mita actu­al­ment el cen­tre històric. Si s’hagués seguit el model rigorós i expe­di­tiu de les pobla­ci­ons bolet edi­fi­ca­des a prop d’una mina o d’un jaci­ment petrolífer i des­ti­na­des a ser aban­do­na­des, tot i que algu­nes es van con­ver­tir en grans metròpolis cons­truïdes al prin­cipi de qual­se­vol manera, cosa que no és el cas, Esb­jerg no hau­ria sor­tit de terra d’un cop de vareta màgica, com era el destí, en aque­lla època, de les noves pobla­ci­ons de l’oest ame­ricà, ni la casa amb frontó de la Pia Ander­sen, dar­rere l’hotel Bri­ta­nia a escas­sos dos-cents metres de la plaça prin­ci­pal, que no és al cen­tre de la quadrícula, com hau­ria estat lògic i fàcil de fer, sinó que es troba clara­ment des­plaçada cap al port; aque­lla casa, doncs, amb un frontó de totxo des­pro­por­ci­o­nat, que va ser pri­mer un pro­jecte a la taula d’un arqui­tecte, encàrrec d’un arma­dor o comer­ci­ant de finals del XIX que havia pros­pe­rat prou per osten­tar aquest símbol exte­rior de riquesa però no per poder-se pagar un segon pis, per tot això, pels daus tirats i la ciu­tat orde­nada en un temps rècord, i per l’ambició d’un burgès feta rea­li­tat, sense aquesta història, abans que la casa es fes malbé per falta de man­te­ni­ment, per culpa d’aquest frontó inútil i car en què con­sis­tia tot el seu encant i la seva excen­tri­ci­tat, que la feia sem­blar lletja, depèn, o ori­gi­nal, segons els gus­tos, la casa de la Pia no hau­ria estat com­prada i reno­vada, el seu marit Kurt no hau­ria cons­truït un annex de totxo per una decisió presa un ves­pre i exe­cu­tada l’estiu següent, i la Pia després de la mort d’en Kurt no hau­ria obert una pensió, no hau­ria fet con­di­ci­o­nar l’annex del fons del jardí, espe­ci­al­ment gran per ser un jardí de ciu­tat i flo­rit, i ell, en Marc Bert­he­lot, el maig del 97, no hi hau­ria tru­cat a la porta, la secretària de recur­sos humans de la Maersk Dri­lling, el dia de fir­mar el con­tracte, no li n’hau­ria donat la infor­mació i ell no hau­ria pro­vat sort en la recerca d’allot­ja­ment, deu dies abans de la seva pri­mera cam­pa­nya de per­fo­ració al jaci­ment gasístic de Tyra, no s’hau­ria pre­sen­tat a l’adreça indi­cada, no hau­ria alçat la mirada a l’estrany frontó que els havia fet deci­dir, a la Pia i al seu marit, de com­prar-se aque­lla casa típica d’Esb­jerg i alhora atípica així que s’ho van poder per­me­tre, en Marc no s’hau­ria tro­bat davant la dona, i gràcies al seu cos opu­lent i generós que omplia el pas de la porta quan va obrir, i a la llum del dar­rere, en aquell ins­tant mateix, no hau­ria sabut que es tro­bava al lloc ade­quat. Durant anys, Esb­jerg havia estat el seu port d’amar­ratge. Més que una for­ma­li­tat admi­nis­tra­tiva, més que un nom pin­tat a la popa dels bar­cos comer­ci­als dane­sos el dia que els matri­cu­len, que marca quin regla­ment i quina legis­lació s’aplica en cas de litigi, i que poden recórrer tots els mars del pla­neta sense tor­nar mai. Esb­jerg va ser el seu port d’amar­ratge, d’aque­lla manera que els mari­ners en tenen un. Un lloc espe­cial, esco­llit, lluny del país d’ori­gen, que omple el buit de tot el que queda enrere, els fami­li­ars aco­mi­a­dats al moll però no només, també una falta, una absència cons­tant que no des­a­pa­reix enlloc, que es renova a cada escala, enlloc que no sigui aquí, sota els trets d’un ros­tre de dona o d’home, jove o vell, per trans­ferència de tot el que manca. Per a en Marc Bert­he­lot, aquesta absència omplerta va tenir durant anys els cabells blancs tallats arran, les espat­lles amples i la càlida mirada blau clar de la Pia Ander­sen. I també el seu pit impo­nent sota la samar­reta i el jer­sei de coll de pic que l’aixa­fa­ven, i un sobrepès com el d’aque­lles venus de mar­fil del Paleolític capa­ces d’enca­bir-ho tot entre els seus plecs, i que per això ins­pi­ren res­pecte, un excés de carns en què l’excés és una pro­mesa, de repro­ducció, de vita­li­tat, de lon­ge­vi­tat, com també el mar­fil de la pell, com la pell fina d’una vella dama anglesa extra­or­dinària­ment suau a les gal­tes, però a diferència de les esta­tu­e­tes del Paleolític, que no tenen ni braços ni cames, o els tenen amb prou fei­nes esbos­sats, els braços de la Pia eren tan amples com les cames d’ell, i por­tava un rellotge cro­mat al canell que era una vegada i mitja més grui­xut que el seu. En Marc desem­bar­cava a Esb­jerg i ella era allà. Al prin­cipi ho feia entre missió i missió. Més tard, expres­sa­ment. La Pia era molt dife­rent d’un cos sec i tens, apri­mat per din­tre, que et va rose­gant a base de temps i de pro­xi­mi­tat o que et con­su­meix tal com ell mateix es con­su­meix. Era tot el con­trari. La rebuda, el con­sol, la bon­dat. El seu pit generós, irre­duc­ti­ble a un sim­ple atri­but de dona, capaç d’aco­llir-ho tot, el millor i el pit­jor, exces­siu, des­bor­dant com entre les dues pla­ques d’una mamo­gra­fia cada cop que l’estre­nyia con­tra ella, quan es tor­na­ven a veure o quan se n’anava; i ara, a Esb­jerg hi ha aque­lla casa buida, que des­taca entre totes, i que haurà d’afron­tar o esqui­var.

El vent bufa i des­via els vehi­cles de la dreta cap al car­ril de l’esquerra, empeny els cami­ons, que ofe­rei­xen molta més resistència que ell. En Marc aguanta el volant amb força i acce­lera. Com si la velo­ci­tat li per­metés domi­nar millor la tra­jectòria. Cosa que passa al mar però que no s’ha demos­trat a la car­re­tera, excepte a la sor­tida d’un revolt. Aquí l’auto­pista dis­corre com­ple­ta­ment recta a través de la pla­nura, no exac­ta­ment cen­trada al mig de la península, com una columna ver­te­bral, sinó decan­tada cap a l’est, cap al Bàltic. Durant els pri­mers quilòmetres, el temps d’aban­do­nar l’aglo­me­ració urbana, d’adap­tar els hàbits de con­ducció, d’adqui­rir nous refle­xos, ha fet un esforç per man­te­nir la con­cen­tració. Abans que els pen­sa­ments, en punt mort, el domi­nes­sin. Con­du­eix de pressa, mal­grat les difi­cul­tats per cir­cu­lar, com si la velo­ci­tat fos una con­dició per poder mani­o­brar, com a l’època de la nave­gació a vela, l’època de les grans embar­ca­ci­ons amb el seu capità, únic amo a bord després de Déu, aban­do­na­des al pic de la tem­pesta per Déu i tots els sants patrons, sense que s’enten­gui per què ningú ha donat l’ordre d’arriar totes les veles abans d’arri­bar a aquest punt, amb les veles des­tros­sa­des, la nau amb pro­ble­mes, i que mal­grat tot manté el rumb, per la neces­si­tat d’allu­nyar-se de les cos­tes, ara que ja és massa tard per bus­car-hi refugi, d’enfron­tar-se amb les grans ona­des, remun­tar-les i dava­llar-les en comp­tes de dei­xar-se atra­par de cos­tat i bol­car, i per acon­se­guir-ho manté prou velo­ci­tat amb les res­tes de les veles esquinçades, prou potència fins i tot enmig de l’onada per remun­tar-la. En Marc deixa enrere una ciu­tat en alerta roja i es pre­ci­pita a enfron­tar-se amb una altra cosa. Jutlàndia és un apèndix de la gran pla­nura de l’Europa del Nord que es com­pleta amb dues de les illes més grans del Bàltic, amb Odense a la pri­mera i Copen­ha­guen a la segona, i que cons­ti­tu­eix el gruix del ter­ri­tori de Dina­marca, amb un seguit de ponts a l’eix viari est-oest, a par­tir de Kol­ding, punt nodal de la xarxa, fins a Malmö. Alguns cor­ren el perill de que­dar tallats ben aviat a la cir­cu­lació. Però això no el pre­o­cupa, ja que quan arribi a l’encre­ua­ment aga­farà la direcció d’Esb­jerg. Amb cada ban­dada, aug­menta la pressió de la mà al volant, i amb cada avançament d’un tràiler hi afe­geix la mà lliure, asse­gura la direcció i després recu­pera la posició ini­cial, amb el colze con­tra la fines­treta.

Ara l’auto­pista salva el fiord de Vejle, fiord segons el mapa. En la pràctica, ni més ni menys que un estu­ari. No és d’espe­rar l’espec­ta­cle grandiós que el tre­ball de les gla­ce­res ha pogut pro­duir a Noru­ega. Aquí les cos­tes són bai­xes i sor­ren­ques. Per pri­mera vegada després de dei­xar Aar­hus, en Marc veu el mar. I apro­fita el moment que, fins i tot un dia com avui, trenca la mono­to­nia del pai­satge. Amb l’apro­xi­mació del Xaver, els eixos nord-sud són els més expo­sats. En Marc sap que al pri­mer acci­dent greu que hi hagi, a la pri­mera topada en cadena, talla­ran el trànsit. Però de moment es pot cir­cu­lar. El cen­tre del sis­tema depres­si­o­nari s’espera cap a mitja tarda. Fins ales­ho­res, el vent no pararà d’aug­men­tar. Durant la tra­ves­sia del fiord de Vejle, al mig del pont, uns rètols llu­mi­no­sos dema­nen prudència als auto­mo­bi­lis­tes. Han reduït la velo­ci­tat màxima. En Marc can­via al car­ril de la dreta. Observa el Bàltic per la fines­tra, i de cop hi ha alguna cosa que es torna con­creta, fac­tual: per con­trast amb l’estat del mar aquí, pren consciència del que l’espera a l’arri­bada; aquí el mar està rela­ti­va­ment encal­mat i hau­ria de seguir així, no hi haurà prou temps perquè es for­min grans ona­des abans que la per­tor­bació fugi cap a l’Europa Cen­tral, men­tre que a l’altra banda, a la façana occi­den­tal de Jutlàndia, el que l’espera és d’una natu­ra­lesa molt dife­rent, i ho sap. El que passa ara mateix al mar del Nord, a sobre, a la superfície, i per sota, s’ho pot ima­gi­nar amb molta faci­li­tat perquè ell i els seus col·legues s’hi han hagut d’enfron­tar i d’adap­tar moltíssi­mes vega­des. A dalt, al cel, la Mar­ga­ret i l’Step­hen Ross empre­nen la tra­ves­sia de la conca. Si no és que els han anul·lat el vol, cosa que en aques­tes con­di­ci­ons segu­ra­ment seria el millor. Quan es troba amb l’Step­hen, les poques vega­des que no l’ha pogut evi­tar, no li pre­gunta mai per la Mar­ga­ret. Es limita a espi­go­lar infor­mació aquí i allà, a mercè de la con­versa, del que l’Step­hen li explica espontània­ment. Cons­ci­ent que de tota manera mai no podrà omplir el buit, que mai no en tindrà prou.

Élisabeth Fihol

Élisabeth Fihol (Mende, Lozère, 1965) va fer estudis de Gestió a la Universitat París-Dauphine i ha treballat com a auditora, gestora de tresoreria i analista financera. La seva primera novel·la, La Centrale, va rebre el Prix France Culture-Télérama 2010. Tant aquesta com la segona, Bois II, exploren les condicions laborals al món actual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia