Cinema

Crítica

cinema

Violència i consciència política

Explorant en l’arxiu visual i utilitzant les imatges trobades per a la construcció dels seus films, el cineasta francès Jean-Gabriel Périot ha abordat l’ús de la violència en la tensió entre l’exercida per l’Estat i aquella que vol(ia) ser revolucionària en contra del poder establert. Només dos exemples: el curt The Devil, sobre el moviment Black Power, i el llarg Una joventut alemanya, que rastreja l’evolució política dels que van formar part de la banda Baader-Meinhof. Amb aquesta experiència, en el curs 2017/2018, Périot va participar en un projecte pedagògic amb alumnes de l’institut Romain Rolland d’Ivry-sur-Seine que té com a fruit Nos défaites, tenint presents les derrotes (s’ha perdut la guerra o només moltes batalles?) de l’esquerra.

El cineasta també va partir de l’arxiu fílmic. En aquest cas de peces polítiques i militants sobretot de finals dels 60 i primers dels 70, però per vivificar-les i a la vegada qüestionar el llegat del seu esperit. És així que uns estudiants van posar-se davant de la càmera, mentre que d’altres eren al darrere formant l’equip tècnic, per representar escenes de ficcions com La salamandra, de Tanner, i La Chinoise, de Godard, o situacions enregistrades de manera documental, com ara una de cèlebre que, a La represa del treball a la fàbrica Wonder, mostra una dona que es resisteix a tornar a la feina després del Maig del 68. No només això. Els actors es converteixen en testimonis que responen qüestions (què són el capitalisme, el comunisme, els sindicats, les vagues, etc.?) majorment amb balbuceigs i certa ignorància. Són significatives les seves respostes respecte del desinterès polític del jovent? Ho és que diguin que no voldrien cap revolució? Tot pren una altra dimensió i més volada amb un epíleg enregistrat el desembre del 2018: llavors els estudiants havien vist com la policia, a Mantes-la-Jolie, n’havia obligat uns altres a agenollar-se i posar-se de cara a la paret per haver-se manifestat. I també com, denunciats per la directora del centre, uns companys van ser arrestats per una pintada. Havien sentit la violència de l’Estat i la seva consciència política era una altra.

Nuestras derrotas
Director: Jean-Gabriel Périot
Estat francès, 2019


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
M. Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen