Arts escèniques

Crítica

teatre

Postal hermètica

L’adaptació del conte Pedro Páramo juga amb el present i el passat, la ficció i la veritat, les ombres i el sol. Ho fa en un espai concret i alhora abstracte. Amb uns sublims intèrprets (Vicky Peña i Pablo Derqui) que poden mostrar una àmplia pàtina de colors, des de la innocència al cinisme, des de la paròdia a la tragèdia. Es convoca a escena el món dels morts, tan present en la cultura mexicana. També es mostra des del dolor de la pèrdua a la set de venjança o, fins i tot, al patetisme de morts que conversen amb els veïns dels nínxols, i que no pretenen molestar gaire el món dels vius. Mario Gas ha pogut jugar amb aquest univers vaporós del surrealisme i ho evoca amb unes projeccions audiovisuals als murs de la paret que separa els vius dels morts, la hisenda dels Páramo del poblat. Hi ha la mirada del cacic i també dels que han patit el seu menyspreu.

Certament, és preciós veure com els dos actors poden desdoblar-se en els personatges d’una novel·la d’ombres que la dramatúrgia del mateix Gas juga a creuar-la per convertir la posada en escena en un intrigant laberint inabastable. Potser el problema és que li resta màgia traçar les línies bàsiques per als que no coneixen aquesta peça. Queda el relat però es destensen les incerteses, els fils oberts que podrien donar altres raons als comportaments dels cossos i de les ànimes que s’hi convoquen. Possiblement, per això, tot i celebrar la interpretació, l’espectador no es commou; només contempla una representació, no ho viu com una experiència inquietant. Quan la novel·la màgica es posa dins d’un flascó i s’analitza científicament, deixa de tenir el desassossegament romàntic.

Pedro Páramo
Director: Mario Gas
Intèrprets: Pablo Derqui i Vicky Peña
Dissabte, 5 de desembre. Municipal de Girona. Temporada Alta


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona

Manrique salva el primer curs al Lliure amb un cartell molt popular

BARCELONA
ART

Clara Oliveras honora l’exili de l’avi al Mume a través d’una pala

La Jonquera