crítica de música / anonymous 4
Pulcre i poc flexible
La vetllada es va estructurar en dues parts ben diferenciades, tant pel repertori com per l'espai físic de l'actuació. A la primera part, al claustre de la catedral, el quartet vocal femení va interpretar quatre peces del Llibre Vermell de Montserrat, un dels pilars de la música medieval. La versió d'Anonymus 4 va estar plena de detalls que portaven la seva empremta: perfumades introduccions, atmosfera íntima i molta cura en la interpretació, la qual cosa va comportar una pèrdua de la vitalitat d'aquests cants.
El descans del concert va servir per traslladar-se a l'interior de la catedral, on Anonymus 4 va presentar un recull del Codex de las Huelgas, un manuscrit del segle XIV que recull, molt probablement, el repertori que interpretaven les monges de clausura del monestir cistercenc de Santa María la Real de las Huelgas, a Burgos. Considerat com un dels grans referents de la música medieval espanyola, la seva singularitat radica, sobretot, en el fet de ser un dels pocs testimonis castellans de la polifonia que es conserven d'aquesta època i resta en el mateix lloc on va ser copiat. El còdex consta de 170 folis i es compon de 19 quaderns. Format per 186 peces musicals compostes originalment des del segle XII fins a començaments del segle XIV. D'aquestes, 7 no tenen música, així doncs en realitat hi ha 179 obres musicals, de les quals aproximadament 145 són polifòniques. Les formes musicals representades abasten gairebé totes les de l'ars antiqua. Aquí, el detallisme i la visió íntima de Ruth Cunningham, Marsha Genensky, Susan Hellauer i Jacqueline Horner-Kwiatek invitaven al recolliment i a gaudir de la claredat que atorguen a cada una de les veus i que permetia escoltar, sobretot des de les primeres files, com s'anaven construint les monofonies i teixint les polifonies d'aquest important recull. Però la solidesa i la pulcritud de la seva interpretació van comportar poca flexibilitat a nivell rítmic.