Cinema

Crítica

cinema

Revelació

Acaparant premis, entre ells el de millor pel·lícula en l’últim festival de Sant Sebastià, Beginning s’ha revelat poderosament com una obra controvertida, susceptible de ser defensada apassionadament i també de ser bescantada per aquells que encara consideren que un pla ha de tenir una determinada durada. En el seu primer llargmetratge, la georgiana Dea Kulumbegashvili fa durar els plans amb una determinació que reclama la mirada atenta de l’espectador per pensar en tot allò que, remetent a una escena que ja sembla haver-se fet mítica, pot suggerir la imatge d’una dona estirada a l’herba mentre el seu fill no sap què li passa (tampoc els espectadors) i fins creu que pot estar morta: què li passa a Yana, esposa del líder d’una comunitat rural de Testimonis de Jehovà que, durant la celebració d’una cerimònia religiosa, ha sigut víctima d’un atemptat amb el qual la cineasta vol fer present la intolerància al seu país respecte a la diversitat.

El cas és que aquesta dona, encarnada de manera sublim per Ia Sukhistasvili, ha començat a ser víctima d’una agressió masclista pel fet que el seu marit no vol destruir l’enregistrament d’un vídeo que mostra els autors de l’atemptat sense que la policia tingui cap intenció d’intervenir. La dona com a moneda de canvi. Poques vegades el cinema ha sigut tan contundent en la manera d’abordar la violència de gènere. Tant és així que l’escena d’una violació reobre tots els debats sobre què pot mostrar-se i com. De la mateixa manera que la decisió de Yana, encara que pugui considerar-se una resposta simbòlica a la violència de la cultura patriarcal fonamentada en els textos bíblics, pot deixar-nos xocats. Hi ha una radicalitat i un nihilisme (o una desesperança absoluta) que pot crear un distanciament protector. Però resulta difícil no sentir-se pertorbat i a la vegada fascinat per unes imatges, quasi sempre en quietud, d’una bellesa corprenedora que revelen una nova cineasta amb un sentit prodigiós de la llum, el cromatisme i l’enquadrament que comprèn el fora de camp.

Beginning
Direcció: D. Kulumbegashvili


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Margarida Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen