Art

Mor l’artista i dissenyador Joan Casanovas

Fundador de l’ADAG, va pintar, va fer cartells, esculpir i va omplir de vida i color la imatge visual de Girona

Joan Casa­no­vas i Roma­guera, pin­tor, dis­se­nya­dor, cera­mista, escul­tor i acti­vista cul­tu­ral, va morir ahir a la seva casa d’Ordis. Va néixer a Arenys de Mar, on als nou anys va ser dei­xe­ble de l’escul­tor Joan Bar­rera, que, segons expli­cava, el va ense­nyar a dibui­xar al carbó “amb uns cava­llets immen­sos”. Poste­ri­or­ment la seva família es va tras­lla­dar a Man­resa i el 1964 va arri­bar a Girona. Afi­ci­o­nat a la mun­ta­nya, i com­pany de Sal­va­dor Martí i Pere Franch, amb els quals va coro­nar els grans cims dels Piri­neus, en un pla més pro­saic, a la nos­tra ciu­tat, va tre­ba­llar a la Pape­lería Española, on pri­mer li van encar­re­gar els dibui­xos per als segells de goma i, més tard, quan el pro­pi­e­tari va ampliar el negoci, va començar a fer rètols, pla­ques de car­rers i car­tells llu­mi­no­sos. Jun­ta­ment amb Isi­dre Vicens, Enric Marquès, Maria Cre­huet, Bep Marquès, Lluís Car­re­ras, Enric Ansesa i Jaume Faixò, va ser un dels impul­sors de l’ADAG (Assem­blea Democràtica d’Artis­tes de Girona), un dels grans revul­sius cul­tu­rals de la ciu­tat, com va decla­rar en una entre­vista: “No teníem temps. Era l’any 1976, i tot estava per fer. Cada dia hi havia una història nova, o et venia la poli­cia i havies d’anar a comis­sa­ria a donar expli­ca­ci­ons.” Després de la Tran­sició, jun­ta­ment amb la que la poli­cia fran­quista conei­xia com “la chica de Ordis” (Maria Cre­huet), es va esta­blir al poble empor­danès per viure de l’art, ja fos fent ceràmica, expo­si­ci­ons o cur­sets, però les com­pli­ca­ci­ons econòmiques els van obli­gar a bus­car-se la vida a l’exte­rior. En Joan va començar a fer el dis­seny i la imatge del Museu d’Història de Girona, per després ser un dels cre­a­dors que van aju­dar a can­viar la imatge de la ciu­tat. Autor de l’eslògan Girona m’ena­mora, uti­lit­zant colors purs i plens de vita­li­tat, que con­tras­ta­ven amb la gri­sor de l’antic règim, Casa­no­vas va con­ti­nuar pin­tant i cre­ant, encara que no hi va expo­sar: “Men­tre hi tre­ba­llava no ho vaig voler fer a la ciu­tat, no ho con­si­de­rava ètic ja que em dedi­cava a mun­tar les expo­si­ci­ons dels altres.” Les parau­les no com­por­ta­ven una renúncia als ide­als i, així, inten­tant demos­trar que fer cul­tura era pos­si­ble en un poble petit com Ordis, amb la Maria, va impul­sar des d’home­nat­ges a Picasso i a la tra­mun­tana fins a un fes­ti­val de música. Mal­grat les com­pli­ca­ci­ons de salut, la seva dar­rera expo­sició, orga­nit­zada pels Amics del Museu d’Art de Girona, titu­lada Flâneur –en francès defi­neix el per­so­natge que mira, aguaita, observa i absor­beix–, no era sinó el mani­fest radi­cal d’un cre­a­dor que havia après a mirar amb els ulls de l’art.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.