Arts escèniques

Peralada treu el barroc al parc

El festival estrena avui l’òpera ‘Orlando’ de Händel, dirigida per Rafael R. Villalobos i Dani Espasa

Xavier Sabata és Orlando en aquesta òpera, connectada amb la vida i l’obra de Virginia Woolf

El 35è Festival Castell de Peralada obre avui el seu últim cap de setmana amb l’estrena d’una producció pròpia que, com va dir ahir el seu director, Oriol Aguilà, serà “una de les poques òperes que es representaran a la península aquest estiu”. Es tracta d’Orlando, de Händel, una òpera barroca amb direcció escènica de Rafael R. Villalobos i direcció musical de Dani Espasa, al capdavant de Vespres d’Arnadí. L’alma mater del projecte és el contratenor Xavier Sabata, bon amic del festival, que interpreta el paper d’Orlando en aquest muntatge atípic que estableix nexes amb les novel·les Orlando: una biografia, de Virginia Woolf, i Les hores, de Michael Cunningham, sobre els últims dies de Woolf, que va rebre el Pulitzer i va ser adaptada al cinema. “Orlando mostra que tota creació és un reflex del propi autor i que la literatura és com un mirall en què ens veiem reflectits”, va dir Villalobos.

Les cantants Marie Lys, Sabina Puértolas i Eva-Maud Hubeaux donen vida, respectivament, a Dorinda, Angelica i Medoro, però al mateix temps evoquen l’apassionada i turmentosa relació entre Virginia Woolf i la seva amant, Vita Sackville-West. El baríton José Antonio López completa el repartiment, posant-se en la pell de Zoroastro, un personatge inèdit que “se situa en un pla superior, per sobre de la resta de personatges, com una mena de Deus ex machina”, segons va explicar Villalobos, que va debutar fa tres anys a Peralada amb Acis i Galatea, també de Händel i fent tàndem amb Vespres d’Arnadí, però llavors representada al claustre del Carme, que juntament amb l’església veïna han estat fins ara els escenaris habituals de les propostes barroques del festival. La reducció a 700 localitats de l’auditori del parc del cartell ha animat la direcció del festival a portar-hi Orlando aquesta nit. “És un escenari molt gran, però s’ha aconseguit que l’espectacle estigui sonoritzat d’una manera molt elegant, amb una amplificació especial que conserva l’essència del so barroc. És una solució força singular i molt necessària, ara que la situació propicia que es facin més espectacles a l’aire lliure”, va aclarir Villalobos. Roc Mateu s’ha encarregat del disseny de so i Emanuele Sinisi, de l’escenografia i l’atrezzo.

Segons Aguilà, Orlando “descobrirà als espectadors un Xavier Sabata insòlit, físicament i vocalment, perquè la bogeria del personatge el fa cantar i saltar en algunes escenes”. Per a Sabata, aquest paper “és un repte i un regal, gràcies a la dramatúrgia de Rafael R. Villalobos, que aconsegueix que arribem a un lloc de molta veritat interpretativa”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona