Música

Crítica

música

Jocs de pastor i de nimfa

William Christie, clavicembalista nord-americà que ha desenvolupat bona part de la seva carrera a França, és un dels més exquisits recuperadors i difusors contemporanis de la música antiga i barroca. Per això, a finals dels setanta, va crear Les Arts Florissants, una formació instrumental i vocal que s’ha fet llegendària. Els nombre dels seus membres pot variar (ampliar-se o reduir-se) en funció de les peces que aborden. Diumenge va fer-se present a l’església del Carme amb un clave, interpretat pel mateix Christie, dos violins, una viola, un violoncel, un contrabaix i dues sopranos: Jessica Niles i Shaked Bar.

El programa estava integralment dedicat a Händel (tan present aquests últims dies a Peralada, on encara ressonava l’Orlando) amb una peça destacada com a culminació i pràcticament com a pretext: la cantata pastoral Aminta e Fillide. Abans van interpretar-se de manera joiosa, refinada i fresca, com és habitual en la formació, dues sonates (una en trio en Do menor i l’altra en trio en Si bemoll major) enmig de les quals hi va haver un aperitiu de la cantata: el duetto da camera No, di voi non vo’ fidarmi.

Pel que fa a Aminta e Fillide, que Händel (1685-1789) va compondre el 1708, quan encetava la seva maduresa com a compositor, és una de les sublimacions de les relacions imaginàries entre un pastor, Aminta, i una nimfa, Fillide. En començar la interpretació musical, va poder suposar-se que també hi hauria representació: la nimfa (la israeliana Shaked Bar) va sortir corrent d’una porta de l’altar per entrar en una altra tot fugint del pastor (la nord-americana Jessica Niles) que, durant bona part de l’obra, lamenta la resistència juganera de l’estimada. Un joc eròtic amb final feliç que va permetre a les dues sopranos (insisteixo: el cant barroc, sense que res hi sigui previsible, és un paradís queer) exhibir les seves dots escèniques, a més de les vocals, especialment en el cas de Niles, molt aplaudida per una veu bonica desplegada amb gran agilitat. Un concert deliciós que va arribar com un nou regal de Christie i els seus còmplices, que fan com si les obres que interpreten acabessin de florir.

Les Arts Florissants
Director: William Christie
Festival Castell de Peralada, església del Carme, 1 d’agost


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Arts escèniques

El Festival Z acollirà 16 projectes escènics

Girona

Últim dia per veure les noves tendències del circ al Trapezi

REUS

Les Festes de Maig omplen els carrers de música i cultura popular

LLEIDA
CrÒnica

Ricky Gil i Biscuit, un bon treball d’arqueologia

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz