Art

Viatge al fons del ‘miracle’ agrícola

La Capella presenta un film de Gerard Ortín sobre l’alt nivell de tecnificació del món de l’alimentació

Els Països Baixos cultiven gairebé deu vegades més tomàquets que Espanya: 70 quilos per metre quadrat que no tenen ni un gram de terra. Els fan créixer dins d’unes bosses de llana de roca que es reguen amb una precisió mil·limètrica. L’aire lliure és una dimensió del tot desconeguda per a les mercaderies agrícoles que es fabriquen 24 hores els 365 dies de l’any en aquest país nòrdic de clima hostil, el segon que més n’exporta després dels Estats Units.

El secret del que s’ha anomenat “el miracle agrícola” són uns hivernacles automatitzats amb alta tecnologia que ocupen 93 quilòmetres quadrats (gairebé la superfície de Barcelona), concentrats a la regió de Westland. A vista d’ocell, fan un efecte que no té res a veure amb la imatge de postal del paisatge neerlandès. I l’impacte visual és majúscul a la nit, quan s’encén la il·luminació de leds que manté el ritme de producció frenètica que, diuen els seus ideòlegs, serà la solució per alimentar els deu mil milions de persones que es calcula que habitaran el planeta el 2050, tres mil milions més que ara. 

Però no és a l’exterior sinó a dins, a les entranyes d’aquests recintes fabrils hipertecnologitzats, on va fer entrar l’artista Gerard Ortín (Barcelona, 1988) la seva càmera per filmar-hi una pel·lícula de 30 minuts que es presenta a la Capella, Agrilogística (fins al 5 de setembre). Una càmera no és un objecte estrany sinó una eina imprescindible per a la missió imparable d’aquestes immenses estructures de vidre. Són, sosté Ortín, com una mena de platós de cinema que capturen incessantment imatges de les verdures, hortalisses i plantes que un ordinador central converteix en dades per optimitzar-ne el rendiment. Fer més amb menys.

L’irresolt debat entre el que és natural i el que és artificial, entre la llibertat i el control, agafa un caire d’atmosfera aclaparadora, amb tocs densos i també poètics, en la instal·lació arquitectònica, sonora i visual que ha concebut Ortín per al centre d’art del carrer Hospital. La pel·lícula es projecta dins d’un espectacular hivernacle construït per l’estudi Goig (Pol Esteve i Miquel Mariné) que ocupa tota la nau central de la capella de l’antic hospital de la Santa Creu. El públic la veu assegut sobre uns sacs de cultiu. L’experiència és singular i captivadora.

Ombres

Agrilogística forma part d’un projecte d’investigació més ampli d’Ortín sobre el sistema de producció, distribució i consum del menjar en l’era del capitalisme neoliberal amb l’espasa de Dàmocles de l’emergència climàtica. L’artista marca els paral·lelismes entre les plantacions colonials i aquestes agrofàbriques industrials en què el treball humà, subsidiari de la sofisticada maquinària digital, és realitzat per dones migrants precaritzades. El film té dues ànimes. La documental i una de ficcionada que Ortín va juxtaposar-hi rodant en un hivernacle abandonat reconquerit per la vegetació i amb tot d’animals de granja que hi vaguen mentre un braç robòtic continua fent feina impassible a aquell escenari postapocalíptic en què, potser, la vida humana ja s’ha extingit.

Agrilogística és una de les propostes seleccionades pel programa d’art emergent Barcelona Producció, que ha acompanyat la comissària Alexandra Laudo. Un imperdible de la temporada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda