Cultura

Crítica

música

“Et ascendit in coelum”

Som nosaltres els que ens elevem als cels amb la seva música. No crec que ningú hagi arribat mai a l'altura que Bach va assolir amb la música, sempre inspirada en la profunda fe de les seves creences religioses. Si hi ha un cel de veritat, Bach hi serà com un dels preferits. El gran compositor alemany continua viu a través de la seva obra i nosaltres, en el concert inaugural del festival, hem tingut la meravellosa experiència de tornar a sentir el seu alè genial a través de tres de les seves millors cantates religioses, les numerades com BWV 78, 82 i, sobretot, BWV 140, en què assoleix un dels cims més alts de tota la seva obra. I ha tingut la sort de poder-ho fer a través d'un conjunt com l'Acadèmia 1750, que ha arribat a un nivell interpretatiu no gens fàcil d'assolir: so bell, dúctil, potent, íntim o triomfant, secundat per un quartet de veus que no tenen res a envejar a les de qualsevol conjunt internacional.

L'escriptura de Bach, segura, rica, plena de subtileses i de troballes harmòniques i contrapuntístiques és clara, diàfana, però alhora porta una càrrega humanística inigualable i, per tant, difícil, molt difícil d'interpretar en tota la seva magnitud. Estem habituats a escoltar normalment versions corrents, perfectes si es vol, però desproveïdes de la càrrega humanística que el pensament bachià comporta. No. Bach no és gens fàcil d'interpretar amb plenitud, recollint i tornant a vessar magistralment tot el sentit altament humà de la seva escriptura. Com que he apreciat tots aquests valors en aquesta versió de l'Acadèmia 1750, m'atreveixo a elogiar d'aquesta manera el seu treball. Si la petita orquestra (estem acostumats a sentir aquesta música en conjunts orquestrals molt més rics, i tal vegada això sigui una perversió o, almenys, una equivocació) que s'ha utilitzat per aquesta versió, pot semblar insuficient, del que no hi ha cap dubte és que aquesta formació s'assembla molt més a les que va poder utilitzar el gran mestre normalment. Per això ha aconseguit tornar a l'obra tot el sentiment íntim (l'oració és més vàlida quan és íntima i personal) que impregna tota l'obra de Bach.

Cal donar gràcies als esplèndids solistes vocals, tots magnífics, o sigui verdaders bachians –i sobretot Pau Bordas, que em va semblar que els dirigia en certa manera–, i a la càlida, profunda i esplèndida versió dels solos de la meravellosa cantata BWV 140, un treball sobri, càlid i ple que ens restituïa la humanitat, senzilla i autèntica, del músic més gran de tots els temps.

Acadèmia 1750, Farran James, concertino; Raquel Andueza, soprano; Marta Infante, mezzosoprano; Lluís Vilamajó, tenor, i Pau Bordas, baix
Lloc i dia: església de Torroella de Montgrí, 30è Festival de Músiques, divendres 30 de juliol


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
CULTURA

Mor als 73 anys Rafael Vidal, un dels puntals de la cultura catalana a Mèxic

FERNANDO TRUEBA I JAVIER MARISCAL
DIRECTORS DE ‘DISPARARON AL PIANISTA’

“Relatem un xoc de trens entre la bellesa i la barbàrie”

sant sebastià
TOT RECORDANT

El Club dels 27

Mirador

Salvat de la guillotina

ÒPERA

Christof Loy amplia la soledat amb ‘Eugene Onegin’ al Liceu

BARCELONA

Diades de tots colors

Barcelona/ Tarragona
cinema

Animació feminista i assaig trans

sant sebastià
festival de sant sebastià

‘Furia española’, amb molta ironia i sense censura

sant sebastià

La Vall de Núria explica el seu passat neolític

Queralbs