Cinema

Un ‘Hamlet’ al cinema

Oriol Broggi torna a dirigir ‘Hamlet’, una dècada després, amb un altre repartiment i amb l’aventura de fusionar-lo amb la gran pantalla del cinema Aribau

L’actual Sala 5 Aribau va obrir el desembre del 1962, coincidint amb les nevades, amb la famosa ‘West side story’
Broggi, que ja en va fer una primera versió el 2009, no descarta tornar-hi, uns anys més tard

La Perla29 va trobar espai a la Biblioteca de Catalunya arran de l’aventura de representar El misantrop en un racó de les sales nobles el 2004. Per casualitat, van descobrir les antigues cavallerisses, que a partir de llavors va ser el seu escenari de referència. Ara proven un altre espai provisional: la històrica sala del cinema Aribau, la de major dimensió de Barcelona. De les 1.200 butaques, n’han muntat un escenari per a 380 espectadors. Cap espectador seurà a la butaca del cinema (pensada per veure la pantalla i no l’escenari que hi ha al davant). Però, com a El misantrop, l’espai contagia la forma de posar-la a l’escena. Guillem Balart és el jove Hamlet que veurà els fantasmes del cinema a més del seu pare. Hamlet Aribau s’estrena demà, dimecres, i té previst fer temporada fins a finals de gener.

El com ha transformat la manera d’afrontar aquest Hamlet. Oriol Broggi va estrenar aquest drama de Shakespeare, amb traducció de Joan Sellent, el 2009. Julio Manrique n’era el protagonista. Ara, Balart pren el testimoni a l’actor i director que li va encarregar aquest estiu el repte de protagonitzar Carrer Robadors. Són un Hamlet i una Ofèlia (Elena Tarrats) més joves; i afronten el paper sense la necessitat d’entendre-ho tot; s’ha deixat latent “la força interior molt genuïna” dels personatges, deixant-los vulnerables, comenta l’actriu. Hi coincideix Balart: “És com qui puja a una muntanya i mai acaba de veure el cim; mentre puges construeixes Hamlet.”

El repte d’aquesta versió és fer ben present al públic que s’està en un cinema. Per això, la pantalla servirà per retransmetre algunes imatges que es veuen de llocs que potser no es veuen des de l’amfiteatre. O que incorpori retalls de pel·lícules o imatges que acompanyin el teatre. Broggi admet que la dificultat és que el cinema no passi per sobre del teatre. Amb aquestes imatges de fons i també amb un espai sonor (molt complex, tot i que els espectadors no ho percebin) es pretén transportar el públic al drama, de tres hores de durada, “que passen volant”, diu Broggi. És en aquesta relació entre l’acció en directe i la pantalla i l’espai sonor que s’ha buscat una poètica específica.

L’actual Sala 5 del cinema Aribau del Grup Balañá es va estrenar el desembre del 1962, l’any vinent farà 50 anys. Va coincidir amb la gran nevada de Barcelona. El primer títol que van projectar ja va ser un gran èxit: West side story. Des de fa temps, la sala s’utilitza només en comptades ocasions per a projeccions d’alguns festivals. Al febrer hi ha compromisos que obligaran a desmuntar tota l’estructura, construïda expressament per al Hamlet Aribau. Aquest títol, per cert, es mantindrà en la posterior gira (prevista per a la tardor del 2022) per Catalunya, fent-se’n una adaptació per a teatre però que, convidava ahir Broggi, també es podria fer en cinemes per Catalunya.

Per poder bastir tot l’espai, s’ha utilitzat material de La Perla29 però també de l’antic Club Capitol (que el Balañá explotava fins que la propietat no els va voler renovar el lloguer). De la producció primigènia, només Marc Rius es manté en el paper original de Laertes. Carles Martínez, que havia fet d’enterramorts, ara compartirà paper de Rei Claudi amb Ramon Vila. Toni Gomila és el que assumeix el paper d’enterramorts i el de Poloni. Míriam Alamany fa el paper de la Reina Gertrudis i, finalment, Sergi Torrecilla és Horaci. El vestuari, com el 2009, és modern, tot i que no ho sembli, i té peces del fons de La Perla. Fins i tot alguna capa que ja es va utilitzar per a Claudi, el 2009.

Oriol Broggi és un gran defensor que les obres clàssiques estiguin contínuament en cartellera. Que hi hagi revisions més o menys radicals però que hi hagi oportunitat per rellegir els clàssics. Hamlet, però, és un dels que sempre deia que voldria reposar. I no descarta fer-ho una altre cop. Sí que insisteix en un fet determinant: per a aquesta obra cal tenir, d’entrada, qui serà Hamlet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les cares diverses del ‘true crime’

Barcelona
novetat editorial

L’assassí més famós d’Irlanda, radiografiat

Barcelona
Laia Vilaseca
Novel·lista

Laia Vilaseca: “Escrivint, continuo sent jardinera i no arquitecta”

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica

BARCELONA
música

El nou festival Guixolstronic proposa 12 hores de música electrònica

st feliu de guíxols
cultura

L’associació de museòlegs, sobre el polèmic canvi d’orientació del Museu del Disseny: “Caldrà esperar a que es presenti el projecte definitiu”

barcelona
Música

El Festival de Prada s’estén i ofereix concerts sense fronteres

Girona
DANSA

El Sismògraf convoca a respirar amb la natura i a flirtejar amb la tecnologia

OLOT
Crítica
música

Sostinguts per l’estiu

GIRONA