Música

Un Sónar ‘arrelat’ a la ciutat

El festival tanca amb 122.000 espectadors, un notable increment del públic local i actuacions com ara les de Morad o Maria Arnal i Marcel Bagés

“Que el Sónar tingui arrelament a la ciutat és motiu d’alegria”, diuen els directors
En una pantalla al fons, un Morad en dibuixos animats s’escapolia dels Mossos

Canvi de tendència al Sónar. Sí, fins a l’any 2019, la meitat –o una mica més– del públic procedia de l’estranger, la 29a edició, tancada aquesta última matinada amb concerts com ara els de Chemical Brothers i Eric Prydz, ha reunit un 70% de públic de l’Estat i un 30% de la resta del món. Un percentatge, per cert, invers al de fa uns dies al Primavera Sound, on el públic de fora ja va assolir els dos terços. “És una bona dada”, celebrava Ricard Robles, un dels directors del Sónar, en una roda de balanç a la tarda. “Que el Sónar tingui arrelament a la ciutat és motiu d’alegria”, reblava.

Un dels motius que explica aquest increment significatiu de públic local és, en bona part, l’aposta que, des del festival, s’ha fet per artistes de l’Estat: el madrileny C Tangana i l’argentina establerta a Barcelona Nathy Peluso van capitanejar la jornada nocturna de divendres, que va reunir 34.000 persones a l’Hospitalet de Llobregat, i la diürna d’ahir, amb 16.000 espectadors a Fira Barcelona, va tenir de grans protagonistes Maria Arnal i Marcel Bagés (aliats amb 36 veus del Cor de Noies de l’Orfeó Català per a una revisió expandida del seu disc Clamor) i el rapper de l’Hospitalet Morad, que, com Rojuu dijous, va arrossegar fins al festival espectadors que, durant l’última edició del Sónar, l’any 2019, és probable que no fossin encara majors d’edat.

Arnal i Bagés van aconseguir omplir l’escenari Sonar Hall –el mateix en què Rosalía, l’any 2018, va presentar-se reconvertida en superestrella urbana– amb un espectacle amb un paper important no únicament de les veus, sinó també de la gestualitat i la il·luminació i en què es van escoltar temes com ara Fiera de mí, Ventura i Hiperutopia, a més d’un Cant de la Sibil·la que, com el Paquito el Chocolatero perpetrat divendres per Niño de Elche, s’afegia a les composicions que, anys enrere, ningú s’hagués imaginat que algun dia poguessin escoltar-se al Sónar. Marcel Bagés i David Soler van encarregar-se, des d’un racó, de l’electrònica; Holly Plus, l’eina tecnològica creada per l’artista sonora, i gran aliada del duo aquests últims anys, Holly Herndon va exercir de “convidada”; i tant Arnal –segurament emocionada i donant les gràcies constantment– com les 36 noies de l’Orfeó van culminar els 50 minuts d’actuació lliurant-se frenèticament al ball.

Al polèmic i controvertit Morad, una estona abans, d’altra banda, no li va costar gaire posar-se el públic a la butxaca. Rappejant amb solidesa i observat des d’un racó de l’escenari per la que devia ser la seva colla del seu barri de La Florida, va compartir amb el públic del Sónar –pares amb canalla inclosos– cançons com ara Chandal (“Si voy a una boda, en chándal, si voy al juzgado, en chándal, si me doy de fuga, en chándal”), Toda la noche o Motorola, mentre, en una pantalla al fons, un Morad en dibuixos animats s’escapolia d’unes quantes furgonetes dels Mossos d’Esquadra.

Tornant a la roda de premsa de balanç de començament de la tarda, la direcció del Sónar va calcular en 122.000 persones de 122 països l’assistència d’aquest any (al voltant de 14.000 persones en les programacions de dia i de 34.000 en les de nit) i va destacar concerts com ara el de les barcelonines Tarta Relena, “impressionant”, en paraules del codirector Enric Palau. El festival celebrarà el juny de l’any vinent la seva 30a edició amb un fort compromís, segons Palau, “amb la ciutat”. Sónar aterrarà també aquest estiu a Mallorca i, abans de festejar els 30 anys, celebrarà la segona edició del Sónar Lisboa i la setena de Sónar Istanbul.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic