Cultura

Mirador

De l'epitafi a la lira

Assegut al teatre d'Herodes Atticus, no podia evitar preguntar-me quina música escoltaven els grecs antics, si les tragèdies que escrivien els grans Èsquil, Sòfocles o Eurípides anaven acompanyades d'una banda sonora o s'interpretaven a paraula pelada. Conec l'existència de l'Epitafi de Seikilos, que podríem considerar la partitura més antiga del món, encara que la veritat és que mai he tingut l'oportunitat d'escoltar-la. Datada entre el 200 aC i el 100 dC, és una composició amb notació musical gravada en una làpida que es conserva al Museu Nacional de Dinamarca, localitzada a mitjan segle XX.

És curiós la poca relació que existeix entre història i música. Visitem museus o col·leccions i els vincles existents entre elles són tan escassos que, si els comptem amb els dits d'una mà, encara ens sobren dits. Aquest estiu he tingut l'oportunitat d'aproximar-me a la cultura minoica amb les visites a les ruïnes de Knossos i Zakros i al Museu Arqueològic d'Herákleion, i no he trobat cap mena de referència a la música d'aquesta antiga civilització que podríem definir com la més refinada de l'època.

Potser per compensar aquest greuge, m'he promès que aquesta setmana visitaria el Museu de la Música de Barcelona. De moment he entrat a la web i gràcies a això sé que l'exposició permanent mostra una col·lecció de més de mig miler d'instruments musicals, als quals s'afegeixen documents i objectes varis. Proposen un recorregut que s'acompanya amb un audiovisual que han titulat amb el nom d'Orpheus, una figura de la mitologia grega que és el déu de la música i el creador de la lira.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona