Llibres

Escriure ran de terra

Julià Guillamon torna al bosc de ‘Les cuques‘ per seguir el cicle de la vida a ‘Les hores noves', que deu tant a Pla com a la memòria i als pagesos del Montseny

Julià Gui­lla­mon (Bar­ce­lona, 1962) té el bosc a cinc minuts de la casa on pas­sava els estius des que era petit, a Arbúcies, i on va deci­dir que­dar-se amb la família arran del con­fi­na­ment del 2020. No és, per tant, un bos­quetà de diu­menge, sinó un cami­naire cons­ci­enciós que ja s’ha après el nom dels masos i les her­be­tes del Mont­seny, i sap allà on s’hi fan tolls (i ous de reig) perquè hi havien aixe­cat car­bo­ne­res, o que a la vall d’Arbúcies havien exis­tit cin­quanta vari­e­tats de pomes que l’Emili Soms enu­mera reli­gi­o­sa­ment, o que les nyàmeres “són unes mar­ga­ri­des pin­ta­des per un nen que no sap què fer amb el lla­pis blanc”, i que cal hono­rar fins i tot els llocs que ja no exis­tei­xen, com les fei­xes de Santa Obina, encara que ja només les recordi en Joan Fuga­ro­las. A Les hores noves (Ana­grama) tot aquest món res­plen­deix com la pell d’una sala­man­dra. Gui­lla­mon explica que és fruit d’una relec­tura atenta de Les hores de Josep Pla, del qual adopta l’obser­vació d’un tros de terra seguint el pas de les esta­ci­ons i la con­cepció de la lite­ra­tura com un vòrtex on con­flu­ei­xen l’assaig, el die­tari, la crònica, les memòries, però no tant l’estil ni tam­poc necessària­ment la mateixa visió del món.

Les hores noves comença “a prop però no al mateix lloc” del bosc de Les cuques, el seu ante­rior lli­bre, on evo­cava estius del pas­sat a par­tir de l’obser­vació dels insec­tes, perquè hi ha una altra experiència acu­mu­lada, el pas de la vida jus­ta­ment, que fa de les pri­me­res pàgines del lli­bre, con­tem­pla­ti­ves i líriques, una pre­pa­ració per al tall que repre­sen­tarà el nou ingrés de la seva dona a l’hos­pi­tal. A par­tir d’aquest moment, els apunts de pai­satge comen­cen a poblar-se de veus, les dels maso­vers, els car­bo­ners, els pela­dors de suro, els veïns (“per què inven­tar-te la vida a mun­ta­nya si tens la del pagès?”), tot un cor que l’endinsa més i més en un esce­nari ja car­re­gat de memòria, com un lli­ga­bosc que l’aferra a un espai fami­liar i per­du­ra­ble. “Hi ha una lite­ra­tura del bosc que busca el sublim, el to filosòfic i gran­di­loqüent, i a mi el que m’atrau és la visió arran de terra, la mateixa que tin­dria algú sense sofis­ti­cació literària”, asse­gura Gui­lla­mon, que pre­fe­reix par­lar de bosc, camp o mun­ta­nya i no de natura, que li ins­pira tanta aversió com els grans con­cep­tes i la pro­li­fe­ració de la benin­ten­ci­o­nada nature writ­ting. Al con­trari, creu en una “teo­ria del conei­xe­ment” que aflora quan “ets capaç d’ano­me­nar allò que ja saps”.

A Les hores noves hi ha, sobre­tot, “apunts del natu­ral”, fins i tot en el sen­tit lite­ral, perquè Gui­lla­mon sol enre­gis­trar amb talls de veu tot allò que troba al bosc, des d’una fulla seca a una mon­ge­tera o un canvi de llum. “M’agra­dava que trans­metés l’eufòria del retorn al Mont­seny, que fos un doll de sen­sa­ci­ons”, diu l’escrip­tor i crític lite­rari, que a par­tir de Tra­ves­sar la riera (2017) va anar aban­do­nant la nar­ra­tiva postin­dus­trial per con­cen­trar-se en el món rural. És un llis­ca­ment que ha anat de bra­cet amb la malal­tia de la seva dona, la Cris, i la neces­si­tat d’acom­pa­nyar-la, però també de la fabu­losa immersió en el peri­o­disme dels anys trenta, una escola de llen­gua i ritme de la prosa sense parangó per a un escrip­tor del Poble­nou for­mat entre el deix bar­ce­loní,“l’aca­de­mi­cisme empel­tat de cas­tellà ranci” i les ínfu­les de “moder­net” dels anys joves (“per això he rees­crit els meus pri­mers lli­bres”, diu), i que ha aca­bat tro­bant el seu lloc en “l’ela­bo­ració literària del català que par­la­ven els avis”, el mateix de Pla, Cabot o Sagarra, però també dels bos­que­rols. “És una llen­gua que sem­pre fun­ci­ona, i quan la tens ben inte­ri­o­rit­zada, el blo­queig des­a­pa­reix”, asse­gura.

Com molts dels seus lli­bres, tam­poc aquí no hi ha hagut cap estruc­tura prèvia, cap pre­pa­ració, perquè Gui­lla­mon és dels autors que avan­cen en “un procés de temp­teig”, tot i que admet que el final de Les hores noves el va tenir clar des del prin­cipi. De fet, fins que no el va haver aca­bat, no va ado­nar-se que l’atenció se li n’anava sem­pre cap a allò que “és insig­ni­fi­cant”, que no és posta­ler”, i quan hi apa­reix algun ele­ment de jar­di­ne­ria, és com­pen­sat en tot cas amb un con­trapès que el rebaixa, “una herba peta­nera”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia