Llibres

Com s’hereten els abusos

Marta Pasqual guanya el Casero amb una novel·la sobre els silencis que perpetuen el mal dins la família

La casa dels caps de setmana, una història de Marta Pasqual i Llorenç (Girona, 1983) sobre els abusos que passen en silenci d’una generació a una altra dins la mateixa família, ha guanyat el 42è Premi Just Manuel Casero de novel·la curta, convocat per la Llibreria 22 de Girona. L’autora, que havia quedat finalista l’any 2020 amb El malaventurat senyor Clauss, que acaba de publicar-li Empúries, rebrà els 2.000 euros del premi i la garantia de l’edició de l’obra guanyadora, al mateix segell que ha confiat en el seu debut literari. La casa dels caps de setmana, segons l’han defensada les portaveus del jurat, és “una història angoixant en la qual tres generacions de dones, l’àvia, la mare i la filla, pateixen en silenci la monstruositat dels homes o la seva indolència”. Cada una conviu d’acord amb el seu origen i la seva edat amb “una tragèdia familiar que s’estén al llarg dels anys i que el lector intueix a partir de detalls que es converteixen en una onada de repulsió que es manté soterrada”. La virtut de la narració és que “combina la quotidianitat, el descobriment d’un món i una certa vida plàcida amb un univers tenebrós que, a poc a poc, s’apodera de la normalitat familiar, cada vegada més inquietant i sòrdida per la lenta acumulació de l’ombra”.

El jurat, format per Mita Casacuberta, Josep M. Fonalleras, Cristina Masanés, Imma Merino i Eva Vàzquez, a més del llibreter Jordi Gispert com a secretari sense vot, ha proclamat finalista Ana Moya Romero, que rep 500 euros per Carrer on vius, una novel·la ambientada a Lisboa al voltant d’un jove sense feina estable que es debat entre l’amor per dos models oposats de noia i que manté alhora una relació peculiar amb la mare, entre còmplice i castradora, que els submergeix en un univers privat de fantasia i felicitat al voltant de la seva passió del cinema musical i, en particular, per My Fair Lady.

Com és habitual en aquest premi, el jurat fa públiques les successives votacions que han conduït al veredicte. Així, de les 26 obres presentades en aquesta edició, en la primera valoració va seleccionar Aran, de Sam Beck (pseudònim); Carrer on vius, d’Ana Moya; Com boles de billar, de Kamali (pseud.); Françoise, d’Ermessenda (pseud.); Un lloc on tornar, de Pau Serracant; La casa dels caps de setmana, de Marta Pasqual; Glitch, de Raquel Casas; El misteri d’Ava Gardner, d’Antoni Roig (pseud.); Un llarg comiat, de Joan Roca; El mínim mal necessari, de Caterina Torroella (pseud.); L’hora del salmó, de Fura Vangat (pseud.), i L’altra Cleòpatra, de Sandra Sàrrias. En la següent votació, van passar Aran, Carrer on vius, Françoise, La casa dels caps de setmana, Glitch, El misteri d’Ava Gardner, El mínim mal necessari i L’altra Cleòpatra, de les quals les més votades, abans d’elegir les dues que entrarien en la deliberació final, van ser Carrer on vius, Françoise, La casa dels caps de setmana, El misteri d’Ava Gardner i El mínim mal necessari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona
ART

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt
cinema

DocsBarcelona, documentals que destrueixen els estereotips

barcelona
cinema

Una nova generació de simis regna al planeta Terra

Barcelona
Patricia López Arnaiz
Actriu

“Deixar les víctimes soles és una forma d’agressió”

Barcelona
Mireia Freixa
Historiadora de l’art

“El patrimoni només es preservarà si la gent se l’estima”

Terrassa